Chris Anderson over gratis als bedrijfsmodel

Chris Anderson tijdens Creativity World Forum 2008 over De toekomst van gratis.

  • Er zijn steeds meer tv-kanalen, maar minder top 10 shows.
  • Elke zoekactie in Google snijdt het Internet op jouw behoeften toe.
  • Drie zaken worden (virtueel) gratis en daarom een goede basis om op verkwisting ervan te anticiperen, bijvoorbeeld in je bedrijfsmodel:
    1. Verkwist rekenkracht—Decennia geleden zei men al “verkwist transistoren”. Weinigen wisten hoe. Alan Kay was een van de eerste die wist hoe en ontwierp de grafische gebruikersinterfaces (Xerox, Apple).
    2. Verkwist geheugenruimte—Geheugenruimte (vluchtige, zoals RAM, en permanente zoals een harde schijf of SSD (Solid State Disk) wordt sneller goedkoper dan rekenkracht). Als IT Beheer aan je vraagt om wat oude e-mail en bestanden te verwijderen om schijfruimte te maken verkwisten ze onze tijd om ruimte te maken. Het moet andersom.
    3. Verkwist bandbreedte—Bandbreedte verdubbelt elk jaar in capaciteit.

De 20e eeuw gaat over atomen, de 21e eeuw gaat over bits.

Het Internet heeft een petrischaal voor ons aller zelfexpressie—het topniveau van Maslov’s behoeftenpiramide.

Alles neigt naar gratis. Concurreer met nul of wordt nul.

Tijd, geld en reputatie is nog steeds schaars—alhoewel de invoering van ‘gratis’ eco-geld mog slechts een kwestie van tijd is.

Mensen betalen nog steeds graag voor:

  • aandacht;
  • het besparen van tijd;
  • het verlagen van risico’s;
  • status;
  • dingen waar ze van houden; en
  • dingen als je ze speciaal voor ze maakt.

Author: Martien van Steenbergen

Wise Fool

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.