Chris Anderson over gratis als bedrijfsmodel

Chris Anderson tijdens [[Creativity World Forum 2008]] over ”’De toekomst van gratis”’.
*Er zijn steeds meer tv-kanalen, maar minder top 10 shows.
*Elke zoekactie in Google snijdt het Internet op jouw behoeften toe.
*Drie zaken worden (virtueel) ”’gratis”’ en daarom een goede basis om op verkwisting ervan te anticiperen, bijvoorbeeld in je bedrijfsmodel:
*#”’Verkwist rekenkracht”’—Decennia geleden zei men al “”’verkwist transistoren”’”. Weinigen wisten hoe. Alan Kay was een van de eerste die wist hoe en ontwierp de grafische gebruikersinterfaces (Xerox, Apple).
*#”’Verkwist geheugenruimte”’—Geheugenruimte (vluchtige, zoals RAM, en permanente zoals een harde schijf of SSD (Solid State Disk) wordt sneller goedkoper dan rekenkracht). Als IT Beheer aan je vraagt om wat oude e-mail en bestanden te verwijderen om schijfruimte te maken verkwisten ze onze tijd om ruimte te maken. Het moet andersom.
*#”’Verkwist bandbreedte”’—Bandbreedte verdubbelt elk jaar in capaciteit.

De 20e eeuw gaat over atomen, de 21e eeuw gaat over bits.

Het Internet heeft een [http://nl.wikipedia.org/wiki/Petrischaal petrischaal] voor ons aller zelfexpressie—het topniveau van [http://nl.wikipedia.org/wiki/Maslov Maslov’s behoeftenpiramide].

Alles neigt naar gratis. Concurreer met nul of wordt nul.

Tijd, geld en reputatie is nog steeds schaars—alhoewel de [[Invoering van ecogeld|invoering van ‘gratis’ eco-geld]] mog slechts een kwestie van tijd is.

Mensen betalen nog steeds graag voor:
*aandacht;
*het besparen van tijd;
*het verlagen van risico’s;
*status;
*dingen waar ze van houden; en
*dingen als je ze speciaal voor ze maakt.

Auteur: Martien van Steenbergen

Wise Fool

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *