Aards paradijs

De gevoelige antennes van Aardbron ontvingen dit bericht van Margrit Kennedy dat enorm resoneert met wanneer dan.


Wanneer het millennium,
dat na het millennium komt, ten einde komt,
zal er voor de mens een tweede geboorte zijn.
De Geest zal de massa van mensen grijpen.
die één zijn in de broederschap.
Dan wordt het einde van de tijd van de barbarij aangekondigd.

Het wordt de tijd van een nieuwe kracht van het geloof.
Na de donkere dagen aan het begin van het millennium,
dat na het millennium komt,
beginnen de gelukkige dagen.
De mens zal de weg van de mensen hervinden
en de aarde zal haar orde weer terughebben.

De aarde zal een tuin zijn.
De mens zal aandacht besteden aan alles wat leeft.
Hij maak schoon wat hij besmeurd heeft.
Hij zal de hele aarde als zijn thuis zien
en hij zal met wijsheid aan morgen denken.

Wanneer het millennium,
dat komt na het millennium, ten einde komt
zal de mens weten dat alle levende wezens dragers van het licht zijn,
en dat zij schepselen zijn die respect vragen.
Hij zal nieuwe steden grondvesten
In de hemel, op de aarde en op de zee.

Hij zal zich herinneren aan dat wat hij ooit was,
en hij zal weten te duiden wat zal worden.
Hij zal geen angst meer hebbe voor zijn eigen dood,
want hij zal meerdere levens in zijn leven geleefd hebben,
en hij zal weten dat het licht immer zal schijnen.

—Johannes van Jeruzalem (1042–1119)

Gandhi Nederland Tour

gandhi-aardbron-vista

Arun Gandhi is van donderdagmiddag 21 mei tot en met zondagmiddag 24 mei op tournee in Nederland.

Arun Manilal Gandhi (14 april 1934), kleinzoon van Mahatma Gandhi (1896–1984), sluit eind mei zijn bezoek aan Europa af met een vierdaagse toer door Nederland om zijn 75e verjaardag te vieren.

Gandhi beschouwt zichzelf als hindoe, maar integreert concepten en zienswijzen uit het boeddhisme, hindoeïsme, christendom en de islam. Net zoals zijn grootvader gelooft hij in het concept van geweldloosheid (‘ahimsa’ of ‘non-violence’).

Arun Gandhi wakkert het licht in mensenharten aan met zijn vurig verlangen naar wereldvrede. “Kennis vergaar je op school, wijsheid door het leven”, zei zijn grootvader, een reden voor president Clinton om ‘drop-out’ Arun Gandhi tot drie keer uit te nodigen voor de samenscholingen van de Renaissance Weekends.

Al zijn handelingen voeren onvermijdelijk terug naar wat hij van Mahatma en Kasturba—opa en oma—geleerd heeft. Liefde, respect, begrip, acceptatie en waardering.

Je wordt alijd diep geraakt als je in zijn nabijheid bent en enige tijd met hem doorbrengt.

Cadeau

Het mooiste cadeau wat we Arun Gandhi mee kunnen geven is een grote zak geld voor zijn goede projecten zoals gandhiforchildren.org.

Dus geven we hem al het geld wat we overhouden mee naar huis. Natuurlijk wordt iedereen die zich ingezet heeft voor de orkestratie van zijn bezoek aan Nederland netjes betaald voor zijn of haar inspanningen, met name vrijwilligers.

De boekhouding gooien we helemaal open en is voor iedereen ter inzage, zodat je weet waar jouw geld naartoe is gegaan. Als je jouw donatie liever niet publiek wilt maken dan tellen we het anoniem bij de giften op.

Meemaken?!

Stel dat jij een paar uren de volledige beschikking over Arun Gandhi’s tijd en aandacht krijgt. Wat zou jij dan orkestreren?

Je bent bij deze van harte uitgenodigd om zijn bezoek aan Nederland mee te maken, letterlijk te cocreëren. Kom maar op met je wensen en ideeën zodat we hem met ons allen onvergetelijk gastvrij kunnen onthalen.

We willen Gandhi voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken én met zo’n groot mogelijke gift naar huis laten gaan.

ArunGandhi.nl

Het programma ontvouwt zich op http://ArunGandhi.nl/. Blijf op de hoogte en abonneer je aldaar op de postlijst of RSS-feed.

Op ArunGandhi.nl kan je je ideeën kwijt en kan je je inschrijven voor specifieke programmaonderdelen.

Toeval bestaat

Toeval bestaat niet. Toeval bestaat wel. De meningen zijn verdeeld. Een leuk onderwerp is het in ieder geval wel…

Herman Finkers heeft er voor zijn show Galadiner – Dat heeft zo’n jongen toch niet nodig (1992) grondig onderzoek naar gedaan:

Aan tafel met de koninklijke familie is Herman Finkers (ik) in gesprek met Claus (hij):
Hij zei: Toeval bestaat niet.
Ik zei: Toeval bestaat wel degelijk.
Hij zei: Toeval bestaat niet.
Ik zei: Toeval bestaat wel degelijk.
Hij zei: Toeval bestaat niet.
Ik zei: Toeval bestaat wel degelijk.
Nou, om van deze zinloze discussie af te zijn, zette ik mijn transistorradio aan. Op dat moment hoorde ik iemand zeggen: Toeval bestaat niet.
Ik zei: Nou, als dat geen toeval is weet ik het ook niet meer.
Toch?
Waar praten we eigenlijk over? Luciano Pavarotti staat op de dam. Van het dak van Kraskapolsky waait een dakpan. Net dat éne kleine plekje waar Pavarotti niet staat, komt de dakpan terecht. Is dat toeval? Of is dat geen toeval?
Ja maar Bernard daar gelijk weer tegenin. Hij zei: Wanneer een epilepticus elke dag om drie uur een toeval krijgt, dan noem ík dat geen toeval meer.
Dat vond ik ook niet gek, hoor. Nee, eerlijk is eerlijk, dat vond ik ook helemaal niet gek. Dat ging nog zo nog een kwartiertje over en weer.

Max Frisch zei ooit:

Een toeval is dat wat je toevalt als je er voor open staat—Max Frisch

Juist ja. Toe-val dus. Het komt je toevallen. Kunst is dus om je te trainen ervoor open te staan. Da’s interessant.

Toeval is familie van synchroniciteit en serendipiteit. Ontwikkel je zintuigen en zet het voor je in.

Een magere beschrijving vind je op Nederlandse Wikipedia over toeval.

Slimme spirituele software

slimme-spirituele-software-vista

Computers zijn heel dom. Maar ze zijn wel heel snel dom. En ze worden daar steeds beter in. Het wordt tijd dat we die schijnbaar onuitputtelijke kracht meer in gaan zetten om de kwaliteit van ons leven te verbeteren.

“Slimme spirituele software” verder lezen

Toevallig bericht uit het Universum

Toeval bestaat. Stuur ik vanmorgen het bericht dat Amit Goswami op 23 januari een lezing geeft als extra Rimpel in het Water, krijg ik om 09:38 uur van Mike ‘Totally Unique Thoughts‘ Dooley de volgende Note from the Universe:

Weet je heel zeker dat het niet de danseres is die de muziek maakt waarop ze danst? Of de schilder die de bergen schept die hij op zijn doek vangt? Of de magnaat die zijn rijk bouwt voordat er ook maar een cent is?
Wat je ook wilt, Martien, laat het eerst in je geest bestaan. Verbeeld je elke nuance en overweging, voel de muren, hoor de diepte van de hal en weeg het gewicht van het geld in de palm van jouw hand, dan trekt alles wat nodig is om dat te realiseren naar jou toe.
Sluw, slim, vossig, laconiek,

—Het Universum
Echt, Martien, wie denk je dat Beethoven zijn “Da! Da! Da! Da!!!” gaf?

Renterot

Het elfde schijfje illustreert treffend de desastreuze gevolgen van rente of interest:

  1. Interest bevordert indirect systematische concurrentie tussen deelnemers in het stelsel.
  2. Interest voedt voortdurend de noodzaak van eindeloze economische groei, zelfs bij gelijkblijvende levensstandaard. Het loont om vandaag bomen te kappen, het hout te verkopen en het geld op de bank te zetten. Het geld groeit harder dan de bomen en holt zo onze Aarde uit.
  3. Interest concentreert welvaart door de grote meerderheid te belasten ten gunste van een kleinde minderheid. Rijker worden rijker. Armen worden armer. De kloof ertussen scheurt steeds sneller open.

Rente zoals we dat nu kennen en gebruiken drijft gezinnen, gemeenschappen en naties dus uit elkaar en brandt onze Aarde op.

Geld eigenschappen en rente

“Renterot” verder lezen

Steeds sneller steeds dommer

Bron: The Expansion of Ignorance door Kevin Kelly.

Informatie is het snelst groeiende fenomeen van dit moment. Informatie expandeert zich tien keer sneller dan elk ander handgemaakt of natuurlijk product op deze planeet.

Volgens een berekening van Hal Varian, een econoom bij Google, en Kevin Kelly maakten, is de wereldwijde informatie de afgelopen decennia met 66% per jaar toegenomen. Vergelijk die explosie met de snelheid waarmee zelfs de meest overvloedige handgemaakte spullen—zoals beton of papier—die de afgelopen decennia gemiddeld slechts 7% groeiden.

Groei van statische webpagina\'s
“Steeds sneller steeds dommer” verder lezen

Levende systemen

Doorslaggevende universele kenmerken van leven:

  1. zelfreplicatie—zonder zelfreplicatie is er slechts verval;
  2. metabolisme—voortdurende stofwisseling met de omgeving (afval is voedsel);
  3. membranen—halfdoorlatende begrenzing tussen het organisme (het ‘zelf’) en haar omgeving; binnen het membraan is een complex van met elkaar samenhangende (chemische) reacties aan de gang door middel waarvan het systeem zichzelf in stand houdt; membranen voorkomen vrije diffusie—ze informeren de cel, geven het vorm, materialiseren het.“Levende systemen” verder lezen

Mensen willen graag betalen

Door Kevin Kelly.

Ja, alles wordt gratis, maar in mijn ervaring willen mensen betalen. Dat willen ze echt! Mensen, massa’s mensen, zullen spul grijpen dat gratis is. Ze zullen spul dat gratis is uitbproberen dat ze nooit aan zouden raken als ze hadden moeten betalen. Ze zullen altijd, door de bank genomen, graviteren naar de laagste prijs, en wat is er lager dan gratis? “Mensen willen graag betalen” verder lezen

TEDtalks.nl

TEDtalks—Ideas Worth Spreading

Al jaren kan je genieten van de TEDtalks. Ook Aardbron put er veel inspiratie en energie uit. Nu kun je er in Nederland ook met geestverwanten over bomen. Jasper van Impelen van Bep to the Bone uit Utrecht heeft TEDtalks.nl opgezet.

Een greep uit de lijst van TEDtalks waar Aardbron enthousiast over is:

Alle Aardbron TEDtalks verzamelen zich op Aardbron » Categorie » TEDtalk

Kwispel de Langstaart der Liefde

Door Kevin Kelly:

Ik geef er de voorkeur aan om de Langstaart als een staart van een ander dier te zien. We hebben het ongrijpbare wezen waar ze toe behoort onjuist geïdentificeerd. Het is niet de Langstaart van het Beest van Commerciële Winsten. In tegendeel, het is de Langstaart van de Draak der Liefde. De liefde van creëren, van scheppen, van maken, van verbinden, van onredelijke passie, van het verschil maken, van iets doen waar we zelf om geven, de liefde van verbinden, geven, leren, produceren en delen.

Seth Godin heeft Chris Anderson’s idee van de Langstaart (“The Long Tail“) geëxploreerd. Zoals gewoonlijk brengt Seth helderheid en licht in dit vaak onbegrepen idee. Recent plaatste hij een ontleding van de drie “winstpotten” binnen de Langstaart die hij alvolgt illustreerde:

Er is een hinderlijke omschakeling die Seth (en bijna ieder ander) maakt wanneer ze de Langstaart uitleggen. “Kwispel de Langstaart der Liefde” verder lezen

De rivier en haar identiteit

Ik merk dat mensen in het begin vaak zeer enthousiast reageren bij nieuwe initiatieven en zich er enorm voor inzetten. Echter, zodra men geconfronteerd wordt met de vraag om je volledig aan te sluiten en echt alle zaken via dat collectief en onder de naam van dat collectief te doen, haakt men af. Dat verwondert me. Het collectief werkt toch juist als voedingsbodem voor jouw identiteit? Het geeft je juist een platform waarop je kan groeien en schitteren. Het maakt je samen sterk.

Is de kernvraag: Raak ik mijn identiteit en individualiteit niet kwijt als ik me aansluit bij een collectief?

Een boeddhistische spreuk zegt:

Alle grote rivieren verliezen als ze in de oceaan uitmonden hun naam en identiteit, zo ook de mens die de grote oceaan bereikt.

Voeg daar aan toe:

En de oceaan heeft haar eigen, indrukwekkende identiteit.

Bovendien bestaat de oceaan bij de gratie van al die individuele rivieren. Dat beseft zij zich maar al te goed.

Een andere boeddhistische spreuk zegt:

Rivieren monden uit in de grote oceaan en worden gevoed door regen die uit de hemel valt, maar maken de grote oceaan niet leger of voller.

Een gezond en heel collectief versterkt in alle opzichten jouw identiteit en laat het schitteren, juist omdat je daarmee deel wordt van een groter en indrukwekkender geheel. Dat grotere geheel zorgt er juist voor dat je meer in de belangstelling komt te staan, meer aandacht krijgt en je je dus minder eenzaam en alleen voelt. Aanvaard je nieuwe identiteit en stroom als machtige rivier de indrukwekkende oceaan in en laat je later weer verdampen tot regen en vorm een nieuwe rivier.

Hypercortex

In Wired 16.07 schrijft Kevin “Out of Control” Kelly weer zo’n mooie breingranaat:

Infoporn: Tap Into the 12-Million-Teraflop Handheld Megacomputer

Het Internet benadert ondertussen de rekenkracht van een enkelvoudig menselijk brein. Het doet mij denken aan een plaat die ik al vele jaren in mijn presentaties gebruik, namelijk die van de hypercortex:

Bedien Kevin Kelly’s One Machine zelf:

Lees ook de samenvatting en beschouwing van Chris Anderson, auteur van de bestseller The Long Tail.

Nog even en we kunnen ons brein rechtstreeks aansluiten op de One Machine…

Simply Connect…

Op naar cosmopedia!

Ik ben al jaren fan van Kevin Kelly en vind hem een visionair. De zaken waar wij nu zo druk mee bezig zijn (Web 2.0, Life Hacking, Collective Intelligence, Emergence, hiepergroei, etc.) zag hij lang geleden aankomen. Zo vind ik zijn 10 jaar oude New Rules for the New Economy is een standaardwerk.

Levende organisaties

Levende, holacratisch bestuurde chaorganisaties zijn wendbaar en duurzaam.

…je wilt je bestaande organisatie behoorlijk laten groeien, bijvoorbeeld met een levend web van loyale deelgenoten of partners.

* * *

Wensen voor een dergelijke organisatie zijn:

  • Gezien worden als leidend, inspirerend en levend voorbeeld en choreograaf op het gebied van het nieuwe organiseren—florerende, resonerende organisaties en gemeenschappen (communities).
  • Door de markt gevraagd worden om levende, spelende autopoetische organisaties en netwerken te implementeren hetgeen leidt tot een gezonde business.
  • Laten schitteren van de onweerstaanbare wereld van het organiseren van morgen—energiek, nieuw, fris, duurzaam, verantwoord, responsief, adaptief, plat en geënt op de natuur.
  • Een sterk merk neerzetten in en buiten Nederland.
  • Opschalen en in de markt zetten van organisatorische innovaties waarbij identiteit, informatie en relaties—en de bijbehorende technieken en technologie—een cruciale rol spelen.
  • Een florerend en gezond partnernetwerk van ZZP-ers, free lancers en kleinbedrijven in het leven roepen—op basis van vrijheid in verbondenheid.
  • Een magneet, landingsplaats en voedingsbodem zijn voor talent—sommigen nu nog verborgen en gevangen in grote(re) organisaties.

Daarom:

  • Zet alles open: alles wat we doen, tot en met strategie en beleid volledig open bron (open source), mits het de continuïteit niet in de weg zit. Het doorbreken van innovaties is een eigenschap van open systemen.
  • Schoei besluitvormingsprocessen op een nieuwe leest dit past bij de nieuwe tijdsgeest—holacratie (geen OR nodig!).
  • Zet crowdsourcing in en vorm deelgenootschappen (community owned).
  • Reken af op basis van combinatie van resultaat (succes) en inzet.
  • Zet een web van praktijkgemeenschappen (Communities of Practice) op waar de eigenschap ‘leven’ van de organisatie zetelt.
  • Richt alle processen (marketing, engineering, business) in volgens holacratie (agile, chaordisch en systeemdenken).
  • Vang ervaringen, kennis en wijsheid in de vorm van pareltaal en Excellence Guides. Vorm zo een (nieuwe) natuurlijke en menselijke organisatietaal.
  • Zoek samenwerking met verlichte individuen en (kleine) organisaties op basis van wederzijds (economisch) voordeel en op alle gebieden (juridisch, fiscaal, organisatie, marketing, sales, ontwikkeling, personeel).
  • Ontwikkel passie, richting en energie door een heldere gemeenschappelijke bedoeling (zin), beeld (visie), missie, waarden en deugden.

* * *

Levende organisaties

Levende organisaties richten zich op het met succes verbinden van techniek en organisatie, en op basis van biologische fundamenten.

Levende en bruisende organisaties zijn:

  • open;
  • wendbaar;
  • veerkrachtig;
  • energiek;
  • inspirerend;
  • innovatief;
  • een plek waar je graag speelt.

Er tekent zich een toekomstbeeld af waarbij organisaties meer en meer zelf-organiserend, zelf-genererend, zelf-helend, zelf-vernieuwend, zelf-ontwikkelend en zelf-redzaam worden. Kritische elementen voor haar succes—voortbestaan op de lange termijn—zijn:

  • Identiteit—zingeving, betekenis;
  • Relaties—verbindingen;
  • Informatie—vormgeving;

Op een gezonde manier ingericht geeft deze organisatievorm het gevoel van veiligheid—wederzijds vertrouwen en kwetsbaarheid.

Er zijn weinig of geen professionele diensten die andere organisaties helpen met het ontwikkelen van deze complexe niet-lineare netwerkorganisaties. Een gat in de markt dus.

Betekenis en zingeving zijn essentieel voor mensen. Om de betekenis van iets te begrijpen, moeten we het in verband brengen met andere dingen in de omgeving, het verleden of de toekomst van dat iets. Niets is op zichzelf betekenisvol. Indien de context van een idee of uitdrukking of wens relaties met onszelf omvat, krijgt het idee of uitdrukking of wens voor ons persoonlijke betekenis. Dit diepere betekenisnivo omvat een emotionele dimensie en kan zelfs volledig voorbij gaan aan de rede.

Strategische groeivragen

Stel je wilt je partnerweb uitbreiden en laten groeien en je schrijft daarvoor een strategiedocument. En je wilt niet zomaar een beetje groeien, maar echt onstuimig groeien, een groeistuip. Bijvoorbeeld een verdubbeling van de omzet in twee jaar tijd. Dan helpt het enorm om in je strategiedocument goede antwoorden te hebben op de volgende enorme bak vragen:

  1. Voor wie is dit strategiedocument bedoeld?
  2. Wat is de bedoeling van het strategiedocument?
  3. Welk effect of eindresultaat verwacht je van het strategiedocument, en wanneer?
  4. Hoe is crowdsourcing strategisch in te zetten voor de groei van het partnerweb?
  5. Hoe past een community-owned (deelgenoten, mede-eigenaren) partnerweb in de strategie en hoe kunnen partners mede-eigenaar worden (behalve door aankoop aandelen) zodat het een joint enterprise wordt?
  6. Hoe wordt de zelfgeneratie, zelforganisatie, zelfvernieuwing en het zelfherstel van het partner ecosysteem geborgd?
  7. Waaraan kan je zien dat het partnerweb een autopoietisch sociaal netwerk is?
  8. Welke cultuur kenmerkt het partnerweb en door welke netwerkvorm en communicatieprocessen wordt betekenis gegenereerd?
  9. Wat is de gemeenschappelijke betekeniscontext waardoor elk individu een identiteit als lid van het sociale netwerk verwerft en waardoor het sociale netwerk haar eigen grenzen—cultureel membraan—genereert?
  10. Welke structurele veranderingen zijn nodig binnen de huidige organisatie om de doelstellingen te verwezenlijken?
  11. Welke doorbraken—emergentie—of metamorfoses voorzie je in de ontwikkeling van de huidige organisatie en haar partnerweb?
  12. Welk integrale stelsel van sociaal verworven gemeenschappelijke waarden, overtuigingen en gedragsregels—samen de regels van betekenis of semantische structuur vormend, en daarmee ook het organisatiepatroon van het netwerk—:
    1. bepaalt de reikwijdte van aanvaardbare gedragingen in het partnerweb?
    2. creëert onder de leden van het sociale netwerk een identiteisgevoel dat op een sterk collectief besef van saamhorigheid berust—dé bepalende factor van een gemeenschap?
  13. Op welke manier brengt het sociale netwerk een gemeenschappelijk corpus van kennis voort?
  14. Hoe worden beslissingen genomen en keuzes gemaakt in het sociale netwerk? Een gemeenschap zal veel effectiever kunnen handelen indien iemand bevoegd is tot het nemen of vergemakkelijken van beslissingen als er belangentegenstellingen in het spel zijn. Dergelijke sociale regelingen verschaffen de gemeenschap een groot evolutionair voordeel.
  15. Hoe open is het netwerk voor de buitenwereld en hoe tolerant is het ten aanzien van toetreding van nieuwe mensen en de ontvankelijkheid voor nieuwe ideeën en, op grond daarvan, het manifest vermogen tot leren en zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden?
  16. Hoe helpt het systeem met de optimalisering van de erin werkzame mensen?
  17. Op welke wijze versterken wederkerig engagement van de leden, gezamelijk ondernemen, en, in de loop van de tijd, een gemeenschappelijk repertoire van werkwijzen, stilzwijgende gedragsregels en kennis elkaar?
  18. Welke sterke besef onder de leden laat hen voelen dat zij tot de organisatie behoren zodat zij zich vereenzelvigen met haar prestaties en vele praktijkgemeenschappen vormen?
  19. Welk inzicht hebben de (zakelijke en emotionele) leiders in de wisselwerking tussen de formele, geplande structuren en de informele, zelfgenererende netwerken, teneinde het creatieve potentieel en het leervermogen van dat ecosysteem te maximaliseren?
  20. Hoe ondersteunt en versterkt de leiding de informele praktijkgemeenschappen zodat het geheel springlevend blijft en de creatieve potentie tot volle bloei komt?
  21. Welke sociale ruimtes en activiteiten worden er ontplooid voor een bloeiende, informele communicatie?
  22. Welke betekenisvolle stoornissen (van buitenaf of van binnenuit) laat het netwerk toe waardoor het zich laat beïnvloeden en indien nodig structurele veranderingen op gang brengen? Levende systemen kiezen altijd zelf waar zij aandacht aan zullen schenken en hoe zij er op zullen reageren. Als mensen hun instructies modificeren, reageren zij creatief op een stoornis en kunnen verandering moeiteloos implementeren.
  23. Welke betekenisvolle impulsen geeft de leiding zelf af om het geheel te sturen?
  24. Op welke manier schept de leiding een voedingsbodem (arbeidsklimaat) waarop de collectieve creativiteit zich volop kan ontplooien?
  25. Hoe worden dwarsverbanden, associaties en samenwerkingen tussen deelgenootschappen aangewakkerd tot symbiotische relaties?
  26. Op welke manier wordt de individuele kennis aan het licht gebracht en uitgebreid door sociale interactie waarin impliciete kennis wordt getransformeerd naar expliciete kennis waarbij geldt: delen is vermenigvuldigen? Mensen putten voldoening uit het delen van kennis met vrienden en collega’s. Werken voor een organisatie die zich op het delen van kennis toelegt, is een enorm motiverende kracht. Niet omdat dan de organisatie winstgevender zal zijn, maar omdat we meer het gevoel hebben dat ons leven de moeite waard is.
  27. Welke ontvankelijkheid om zich te laten ‘storen’ is er voorhanden binnen de organisatie om een innovatie—een nieuwe ordening—te laten doorbreken, te laten verschijnen?
  28. Welk actief communicatienetwerk is er, met tal van terugkoppellussen, ter versterking van de activerende gebeurtenissen?
  29. Welke verschijnselen van spanning, chaos, onzekerheid of crisis worden er ervaren die de voorbode zijn van het doorbreken van een nieuwe ordening of het totaal ineenstorten van de huidige? De ontvankelijkheid van een organisatie voor nieuwe begrippen, technologieën en kennis is een goede graadmeter voor haar levendigheid, soepelheid en leervermogen.
  30. Welke kunstenaars—door ervaring vertrouwd met de spanningen en crisistoestand vlak voordat iets nieuws doorbreekt—zijn actief betrokken bij het proces?
  31. Wat is het visioen dat de initiatiefnemers voor ogen hebben—de plek waar nog niemand geweest is?
  32. Hoe is het visoen gevisualiseerd en naar welke metafoor is dat visioen vertaald zodat het iedereen plotseling scherp voor ogen staat, en zodanig onder woorden is gebracht dat het door iedereen wordt begrepen en omarmd? Het verlangen naar de zee…
  33. Hoe wordt het systeem aangesloten op meer van zichzelf?
  34. Hoe worden activiteiten in de marge gedoogd: experimenten en eigenaardigheden die een wissel trekken op hun begrispvermogen?
  35. In hoeverre wordt het stellen van vragen continu aangemoedigd en worden innovaties beloond?
  36. Hoe worden externe consultants of adviseurs in de arm genomen om te fungeren als katalysator?
  37. Hoe worden successen gevierd—hoe klein ook?
  38. In hoeverre wordt experimenteren aangemoedigd en wordt leren op een even hoge prijs gesteld als succes—en dus ook gevierd?
  39. In hoeverre is de macht gedistribueerd over het sociale netwerk?
  40. In hoeverre gebruiken leiders hun macht om anderen macht te geven zodat verschillende leiders naar voren komen op het moment dat zij nodig zijn om de diverse stadia van een doorbraakproces te vergemakkelijken of te katalyseren?
  41. Op welke manier wordt de mate waarin praktijkgemeenschappen levend zijn, of het welzijn van haar deelgenoten of de ecologische duurzaamheid van haar producten en diensten gemeten?
  42. Welke biologische tijd tikt er onder de processen die zorgen voor slow management en rust in de tent?

J.K. Rowling over falen en verbeelden

Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Harvard Alumni Association geeft J.K. Rowling, auteur van de bestverkopende Harry Potter boekenserie haar “Commencement Address”:

The Fringe Benefits of Failure, and the Importance of Imagination“.

Over de wet van de aantrekkingskracht, visualisatie en succes door fouten.

J.K. Rowling Speaks at Harvard Commencement from Harvard Magazine on Vimeo.

Gun 50.000 euro aan je concurrent

Laten we Wikinomics eens toepassen op de ontwikkeling van:

  • commerciële open source educatief materiaal voor trainers, coaches en andere professionals die zich begeven op het gebied van persoonlijke en organisatieontwikkeling—naar de geest van Wikipedia en MIT’s OpenCourseWare; en
  • commerciële open source software voor overheid, bedrijven en organisaties die onze Aarde als eerste prioriteit hebben—naar de geest van Linux, Apache, MySQL en PHP.

Dan levert dat, mits goed gechaorganiseerd, exponentieel meer rendement en kwaliteit op. Veel meer kwalitief resultaat tegen een fractie van de kosten. “Gun 50.000 euro aan je concurrent” verder lezen

Wanneer Dan

Poëzie voorgedragen tijdens de vonk van de kameraadschap
voor de start van de Aloha-reis
op 31 oktober en 1 november 2006
landgoed Beukenrode, Doorn, en daarna nog regelmatig 1:1 met anderen gedeeld.

Drie varianten:

  1. Wanneer Dan-gedicht met één regel witte tekst per scherm met zwarte achtergrond voor als je de rust en de tijd hebt.
  2. Wanneer-Dan gedicht in zijn geheel op één A4 voor onderweg.
  3. of de tekst hieronder natuurlijk

“Wanneer Dan” verder lezen

Aardnoot Wiki Marathon

Aardnoot.nl is een prille start van een “semantische” Wiki voor het nieuwe mensdom; zeg maar de Nederlandstalige Wikipedia voor samenlevenskunst. Kan en wil je meedoen aan een “content marathon”?

Aardnoot.nl is een prille start van een “semantische” Wiki voor het nieuwe mensdom; zeg maar:

De Nederlandstalige Wikipedia voor samenlevenskunst

“Aardnoot Wiki Marathon” verder lezen

Leiderschap ben je zelf

Succesvolle leiders zijn succesvol omdat ze een visie hebben waar anderen in geloven. Daarnaast zijn ze zelf de verandering, en daarmee zijn ze een voorbeeld voor de mensen om zich heen. Ze zijn en leven hun visie.

En om Deepak Chopra’s De Ziel van Leiderschap nog eens aan te halen:

Een grootse leider is de symbolische ziel van een collectief verlangen en inspireert het collectieve bewustzijn.

Ken Wilber, de grondlegger van het integrale denken, inspireert Quest for Leadership om professionals en leidinggevenden die het ontwikkelen van Integraal Leiderschap centraal willen stellen. Je kiest voor completer, krachtiger en authentieker functioneren en onderschrijft dat dat een persoonlijke kwaliteit is. Vanuit die kwaliteit gebruik je alles wat je hebt geleerd op een nieuwe manier.

‘Quest for Leadership’ combineert elementen van toonaangevende denkers op het gebied van management, leiderschap, persoonlijke groei en spiritualiteit en helpt het ontwikkelen van meesterschap over 11 menselijke eigenschappen:
Let your E-go

  1. Je bewust zijn van wat er gebeurt
  2. Het denkproces kennen en beheren
  3. Zelfkennis, ego-opbouw (of juist “let your e-go“?—Martien)
  4. Het aanvaarden van je behoeftes en er voor zorgen
  5. Lichaamsbewustzijn en hoe je dat gebruikt
  6. Omgaan met gevoelens en intuïtie
  7. Relaties herbeschouwen, aangaan en verdiepen
  8. Leven en werken vanuit waarden die voor jou centraal staan
  9. Zelfmotivatie, jezelf en anderen motiveren
  10. Besef voor ethisch handelen en ondernemen
  11. Spiritualiteit; je relatie tot je hogere Zelf verdiepen

Geloof me niet en onderzoek het zelf en doe de test voor de quest.

Mooie club die goed resoneert met de Doorbraakversneller—kansen voor gezamelijke zakelijke zingeving?!

Alliantie voor een Nieuw Mensdom

De Alliance for a New Humanity Nederland brengt mensen bij elkaar die samen een beweging in gang zetten die leidt tot een waarachtige en vreedzame wereld. Het bundelen van krachten van deze pioniers van verandering veroorzaakt een onomkeerbaar en steeds sneller groeiend momentum.

De drie richtinggevende krachten van het ANH zijn:

  1. Wees de verandering—die je wilt zien in de wereld.
  2. Maak het verschil—en wees dienstbaar.
  3. Deel je passie—in verbinding met anderen.


“Alliantie voor een Nieuw Mensdom” verder lezen

Droom

Tijdens Chopra’s De ziel van leiderschap noemde hij een oefening waarin hij de top van Pepsico vroeg anoniem hun droom te beschrijven aan de hand van de volgende vragen:

  1. Ik wil leven in een wereld die…
  2. Ik raak geïnspireerd in een organisatie die…
  3. Ik zal trots zijn om een team te leiden dat…
  4. Hoe ziet een transformationele samenleving er voor jou uit?
  5. Beschrijf in een paar zinnen jouw werk in de wereld.
  6. Wat heb je nodig van jouw team of organisatie?
  7. Wat kan je jouw team of organisatie bieden?

Op deze manier kwam de top van Pepsico erachter dat ze eigenlijk helemaal niet in de wereld zijn om gekleurd water met een bubbel en een smaak aan de mens te brengen. Sindsdien praktiseren ze van onderop bewustzijnstraining bij Pepsico en richten ze zich veel meer op de gezondheid en het welzijn van haar klanten en op hun Aarde Toegevoegde Waarde of ATW.

Doorbraakversneller

De ontwikkeling van de Doorbraakversneller™ is gestart.

De Doorbraakversneller:

  1. Vergroot de kans op het succesvol doorbreken van goede ideeën, samenwerkingsverbanden en technologiën.
  2. Verkort de tijd tot volledige wasdom.
  3. Haalt het “tipping point” dichterbij.

Kortom:

De Doorbraakversneller katalyseert hiepergroei.

Gebaseerd op de natuurlijke en spirituele wetten van simplexiteit die geleid hebben tot de successen zoals de telefoon, het Internet en Wikipedia richt de Doorbraakversneller zich daarbij op de volledige ontplooiing van de mens. En alles aan de Doorbraakversneller wordt volledig open source.

Ideale kandidaten de Doorbraakversneller zijn in eerste instantie veelbelovende organisaties en samenwerkingsverbanden en projecten of programma’s die zijn vastgelopen of dreigen vast te lopen zijn (bijvoorbeeld: zorg, diverse sectoren, onderwijs, overheden).

Initiatieven en projecten die bijdragen aan duurzaamheid, samenlevenskunst en het helen van Nederland en onze Aarde hebben de grootste aantrekkingskracht op de Doorbraakversneller.

Het creëert met alle betrokkenen een omgeving waarbinnen letterlijk energie (kennis, creativiteit, nut, toegevoegde waarde, etc.) weer kan stromen en minder energie wordt verspild. Sociale en zakelijke zingeving dus. Het besturingssysteem is gebaseerd op holacratie—het vlechtwerk van sociocratie en “agile development“.

Het is een volledig open source platform dat een sociale vertaling is van open-source successen zoals Wikipedia. Dienstverlening wordt volgens het Creative Commons-principe ontwikkeld.

De Doorbraakversneller is en wordt natuurlijk zelf ook een co-creatie. Als jij in staat en bereid bent om mee te bouwen aan de Doorbraakversneller, neem dan contact op en wordt deelgenoot. Aardborrel 003 staat in het teken van die kameraadschap.


De Doorbraakversneller is op zich zelf een ecologisch systeem dat werkt vanuit natuurlijke ordeningsprincipes. Via het open platform werken kleine en grote organisaties samen om complexe vraagstukken op te lossen en doorbraken te realiseren.

Ter illustratie hebben we Paul Witteman interviewt Dennis Kerkhoven over de Doorbraakversneller verzonnen (PDF, 704 KB).

Wanneer breek jij door?

Exponentieel ontwikkelen kun je leren in Doorbreken in 7 stappen.

Inhaalslag Bildung voor altijd

De interesse van Aardbron richt zich op het klaar zijn voor altijd. Niet beperkt tot het nu of het straks; nee, voor altijd. Volgens Klaus Prange is Bildung voor altijd. Ik ben dat volkomen met hem eens. Aardbron houdt zich kortgezegd dan ook met al haar trainingen, samenscholingen en andere activiteiten bezig met Bildung.

Denken en zijn. Natuur en geest. Materie en bewustzijn. Voor het filosofisch materialisme komt de materie op de eerste plaats. De geest komt voor het filosofisch idealisme op de eerste plaats. Bildung stamt uit het (Duits) filosofisch idealisme.

Onder het filosofisch idealisme vallen de filosofieën die aangeven dat de natuur, de materie voortkomt uit en bepaald wordt door iets ideëels, het bewustzijn, het denken, de geest, de wil. In onze tijd zou je kunnen zeggen: de wil tot ontvouwen. De belangrijkste stromingen zijn subjectief idealisme (de materie is afgeleid van het menselijk bewustzijn) en objectief idealisme (de materie is weliswaar onafhankelijk van het menselijk bewustzijn, maar is geschapen door een geestelijk/goddelijk wezen).

Oorspronkelijk was Bildung een theologisch begrip: je moest je vormen naar Gods beeld. De theologische inhoud verdween echter en Bildung kreeg een algemene morele en ethische betekenis. En die betekenis heeft Bildung nog steeds.

Bildung vertegenwoordigt de complexiteit van het echte leven. In tegenstelling tot onze (materialistische) reductionistisch wetenschappelijke benadering van educatie (educare is latijn voor opvoeden: uitlokken tot ontwikkeling, w.o. onderwijzen) waarvoor leren en opvoeden een functie hebben (de mens als machine) ten behoeve van de ‘soortelijkheid’ van de mens. Bildung heeft waarde in zichzelf, heeft te maken met vrijheid, waardigheid, met esthetica, met spiritualiteit, met authenticiteit, zo je wilt idiosyncrasie, met moraliteit.

De mens is geen machine. We zijn echter wél opgegroeid en gevormd met de reductionistische benadering van educatie. We komen half van school af, we bevinden ons half op ons werk, we zijn slechts half klaar voor de eigen tijd. De activiteiten van Aardbron masseren de geest in de machine om heel klaar te zijn voor de eigen tijd. Hoe kunnen we klaar zijn voor de toekomst en voor altijd, als we half klaar zijn voor de eigen tijd? Er is een inhaalslag op het gebied van Bildung noodzakelijk.

Beleving van verbinding

Alles is met alles verbonden. Wie spreekt en denkt daar niet over? Is het waar? Of is het gewoon het eerste axioma voor Nieuwe Hoop? Áls het waar is, moet ik er ook iets van voelen en iedereen moet het kunnen ontdekken. Één-zijn met al wat is. Vóel ik iets van ‘oneness’? Of vóelt het als ik eerlijk ben, tóch dat het allemaal iets buiten mij is, iets wat ik kan gebruiken? Wil ik graag geloven dat alles verbonden is met alles? Uit de Nieuwe Hoop lijkt een Nieuwe Geloofsethiek te komen.

Verbinding ervaren, beleven – dat is geen dagelijkse kost. We moeten er iets voor dóen. Iets doen hier kort door de bocht uitgelegd als: zorgen dat je heel veel weet, bijvoorbeeld. Van systeemtheorie, van complexiteit, van chaosdenken, van kwantumtheorie. Et cetera. Als je het weet, ga je het ook wel een keer zien. Sterker nog, dan kun je het ook gebruiken. Althans dat is wat de weters en de voorvechters van de Nieuwe Wetenschap willen doen geloven.

Verbinding lijken we inderdaad niet zo maar te ervaren en te beleven. Speciale omstandigheden vormen—naast heel veel weten—een andere mogelijkheid. Mooi voorbeeld van speciale omstandigheden zijn sportevenementen zoals het wereldkampioenschap voetbal. De straten in Nederland kleuren oranje en ‘we’ nemen ons voor dat ‘we gaan winnen’. Alle ‘naturals’ zijn oranje en doen mee.

Spontaniteit van de ervaring en de beleving van verbinding komt voor, volgens mensen die geloven in het postulaat dat alles met alles verbonden is. Navraag bij hen die geen weten nodig hebben, de gelovers, de ‘intuïtionisten’, leert me dat ervaringsvormen van verbinding voor hen zijn: intuïtie, dromen, synchroniciteit, aanvoelen, ingevingen, lichamelijke gewaarwordingen.

Ik ben noch weter, noch natural, noch intuïtionist. Dol op de godsbewijzen, blijven de vragen branden:

  • Is het waar dat alles met alles is verbonden?
  • Moeten we het weten of geloven?
  • Hebben we al die eeuwen ‘verkeerd gezeten’?
  • Hoe beleef ik verbinding?
  • Of anders geformuleerd: Hoe leef ik vanuit en in verbinding?

Reacties gráág

Simplexity

De door TNO, Oxrider en Aardbron georganiseerde samenscholing op 1 februari over Simplicity of Complexity in het wondermooie, volgens Feng Shui gebouwde, Bomencentrum in Baarn was een prachtig succes.

De heldere uiteenzetting van Francis Heijligers en de prachtige natuurfotografie waren een lust voor zowel “mind” als “eye”.

Mijn aantekeningen van deze dag staan op de Wiki.

Vriendkunst

In Volkskrant Magazine nr. 398 van 12 januari 2008 staat het artikel “Vrienden maken doe je zo” van Evelien van Veen. Ik lees dat het Rode Kruis in samenwerking met de afdeling Preventie van de Parnassia Bavo Groep (een grote GGZ-instelling in Schiedam) vriendschapscursussen organiseert.

Er blijkt een enorme vraag: afgelopen jaar werd de cursus in zeven steden gegeven, dit jaar in vijftien. En er zijn wachtlijsten. De ene helft van Nederland klaagt volgens Evelien van Veen over haast, stress en sociale verplichtingen; de cursisten van de vriendschapscursussen bevinden zich in stilte, leegte en zeeën van tijd. Die laatste groep zou inderdaad de andere helft van Nederland wel eens kunnen zijn, zoals de formulering van Evelien van Veen suggereert.

Het geeft te denken, de behoefte aan en noodzaak tot vriendschapscurssussen. Verschrikkelijk, maar hard nodig. Boxspringers kunnen niet te lang in één doosje bijven. We moeten bewegen, schommelen en jojoën. Maar blijkbaar jojoën we gevangen in afgescheidenheid lastig of niet meer – in ieder geval niet meer alleen – omhoog naar connectiviteit…

Het vak ‘ouderkunst’ met een opvoedbewijs is al opgenomen in de verzameling van urgente vakken op onze Academie voor Levenskunst. Het vak ‘vriendkunst’ hoort daar ook bij.

Tot jouw dienst

Aardbron is een fris nieuw initiatief. Onze eerste samenscholing afgelopen december is bijzonder positief ontvangen. We horen de roep naar meer. En we vragen ons af hoe we het beste gehoor kunnen geven aan die roep.

Wat is de beste vorm om jou als deelgever te betrekken in de activiteiten van Aardbron en hoe komen we daar achter?

Laat je reacties achter bij dit artikel of wees creatief op onze Water Wiki en we gaan ermee aan de slag.

Simplicity of Complexity

Systeem-, chaos- en complexiteitsdenken bieden prachtige opstapjes naar ‘connectiviteit’. De mooiste opstapjes echter zijn de ontmoetingen met anderen gebleken, waarbij het ervaren van die connectiviteit de belangrijkste sleutel is.

Daarom organiseren TNO, Oxrider en Aardbron op 1 februari een samenscholing in het prachtige Groene Paviljoen van het Bomencentrum in Baarn.

Emergentie, netwerk externaliteit, zelforganisatie, zelfheling en “orde voor niets” zijn de sleutelwoorden voor die dag. Dat er maar een fraaie chaorde mag ontstaan op die dag.

» Lees meer…

Geld

Zodra het onderwerp geld op tafel ligt, heeft iedereen zijn of haar mening klaar. Vaak raken de gesprekken dan verhit. Vaak is geld aanleiding tot narigheid en ruzie en leidt tot ‘mijn advocaat belt jouw advocaat wel’.

Stel dat je een braakliggend stuk grond tot je beschikking hebt ter grootte van de provincie Gelderland (5.000 km²). Er is slechts ruwe natuur. Geen mensen. Geen gebouwen. Geen wegen. Je krijgt de gelegenheid om daar een nieuwe samenleving te laten ontstaan. Een samenleving met een nieuwe cultuur, een nieuw monetair systeem, een nieuwe economie. Zeg maar een Great Place to Live. Hoe zou jij dan het geld regelen?

Kortom, hoe geef jij vorm aan zaken zoals basisinkomen, verzekeringen (sociale, zorg-, aansprakelijkheid, juridisch, pensioen), belastingen, rente (positieve of negatieve of geen), lokale munteenheden, geld en handel?

Geven we Iedereen een miljoen en blazen we de Duurzame Vennootschap (DV) leven in? Of heb jij nog betere ideeën?

Aardbron wil in de eerste helft van 2008 een zinderende samenscholing leven inblazen met deze kernvraag als thema. Heb jij al ideeën of een mening? Wil je deze dag co-creëren? Laat het ons weten of veroorzaak rimpels in het water en gooi een steen in de Wiki.

Ouderkunst

Mag iedereen kinderen hebben? Of moet je voordat je aan kinderen begint er een bepaalde kunde voor hebben? Aardbron pleit voor een ‘rijbewijs voor opvoeders’ en stelt het nieuwe vak ‘ouderkunst’ voor dat opleidt tot een zogenaamd opvoedbewijs voor ouders, nannies, onderwijsgevenden, voetbalcoaches en anderen. Opmerkelijk dat googlen op ‘ouderkunde’ geen enkele hit oplevert. ‘Ouderkunst’ levert twee hits op; van een geheel andere orde evenwel…

Opvoedkunde-curricula beperken zich in hoge mate tot het object van opvoeding, het kind. Maar opvoeden gaat vooral ook over interactie, complexiteit van opvoeden (zie Ton Jörg en zie het online blad ‘Complicity’) en connectiviteit. Opvoedkunde is niet het geschikte vak voor wie in de praktijk kinderen opvoedt. Ouderkunst is dat wel.

Mag iedereen kinderen hebben? Ja, tenzij

Dat mensen niet zonder meer kinderen mogen hebben, is geen nieuwe gedachte. Marjo van Dijken bijvoorbeeld pleit voor een ingrijpen-achteraf. Eerst moeten de ouders bewijzen dat zij niet voor hun kinderen kunnen zorgen en dan zouden zij geen kinderen meer mogen nemen/hebben.

En van groepen mensen zoals zwakbegaafden en zwakzinnigen kunnen we verwachten dat zij niet voor hun kinderen kunnen zorgen—zij mogen dus geen kinderen. Achteraf bepaling en bepaling met zekere inschatting vooraf, iedereen mag kinderen hebben, tenzij, derhalve. Het gespreksprogramma Soeterbeeck van RKK besteedde 31 januari 2006 hieraan aandacht.

Mag iedereen kinderen hebben? Ja, mits

Aardbron wil het debat opnieuw aanslingeren en pleit voor een verbod op het ‘nemen van kinderen’ dat voor iedereen geldt, niemand uitgezonderd. Wie echter een opvoedbewijs heeft, is vrij om kinderen te nemen. Iedereen mag kinderen hebben, mits, derhalve. Kindertoeslag en –bijslag zijn voor haar en hem die opvoedbewijs en kinderen hebben.

Het idee dat aanstaande ouders aan kwaliteitscriteria moeten voldoen is bij wet opgenomen met betrekking tot adoptie. Dáár wel. Waarom hebben we het geregeld dat adoptie-ouders aan criteria moeten voldoen en ‘gewone’ ouders niet?

En als we dat regelen, als we ouderkunst afgerond met een opvoedbewijs verplicht stellen, hoeveel zouden de kosten dalen voor kinderbescherming en de opvang van lichamelijk, geestelijk verwaarloosde, mishandelde, kinderen?

Wat kost de samenleving de schade die ouders hun kinderen bewust en onbewust berokkenen? Daarbij is een onberekenbare multiplier dat opvoedingsschade generaties lang doorgegeven kunnen worden.

Het vak ouderkunst voorkomt deze schade aanzienlijk. Op de nieuwe Academie voor Levenskunst is ouderkunst een van de eerste vakken.

Nagekomen d.d. 10 januari 2008: steun voor idee ‘ouderkunst’ en opvoedbewijs
Dat het vak ‘ouderkunst’ en het opvoedbewijs nog niet zulke gekke ideeën zijn, vindt steun in de waarschuwing van Steven Pont vandaag in de Volkskrant (10 januari 2008). Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog en gezinstherapeut, waarschuwt dat zogenaamde ‘hyperouders’ (ouders die overbeschermen) geestelijk ongezond en onvolwassen kinderen voortbrengen. Zij kweken wat zij vrezen: kinderen die het moeilijk hebben in hun volwassen jaren.

Fascinerende illustratie is inderdaad de bevinding van Michael R. Liebowitz (hoogleraar psychiatrie aan Columbia University): een groot deel van de patiënten met paniekstoornissen blijkt kind van hyperouders.

Steven Pont heeft zelf een indicatief onderzoek gedaan in Nederland. Een aanzienlijk deel (bijna één op de vijf) van de ouders die hun kroost bij de kinderopvang onderbrengen is overbeschermer. Gevraagd naar de kwaliteiten van die kinderen, geven de pedagogische professionals van de kinderopvang als antwoord dat de kinderen zich onzeker, snel schuldig, zenuwachtig, onzelfstandig, verlegen voelen. De kinderen worden belemmerd in hun ontwikkeling. Symptomen: bangelijkheid, verminderde motorische ontwikkeling, minder durven en gebrek aan algemene zelfredzaamheid.

Het vak ‘ouderkunst’ en het opvoedbewijs gelden niet alleen ter voorkoming van verwaarlozing (onderbescherming). Overigens komt verwaarlozing minder voor.

In dezelfde Volkskrant wordt verderop melding gemaakt dat BNN jonge stelletjes (17 tot 20 jaar) op tv dag en nacht vader en moedertje laat spelen met een baby, een peuter, een schoolkind en een puber. Het experiment (zeg maar: stage van het vak ‘ouderkunst’) ouderschap oefenen duurt voor de koppels drie weken. Via camera’s worden ze gevolgd bij hun confrontatie met alle aspecten van het ouderschap. In het programma ‘Baby te huur’, vanaf zondag 20 januari zijn de koppels acht afleveringen lang te volgen van 21.20 uur tot 22.05 uur op 3. Op de site van BNN staat: “BNN stoomt vier tienerstellen met een kinderwens klaar voor het echte leven. Overleven ze de poepluiers of blijven ze voorlopig toch nog even kinderloos?”

Zijn er duidelijker signalen van een sterke behoefte tot het vak ‘ouderkunst’ met een stage? En tot een opvoedbewijs?

Wat zien we?

Veel komt onverwacht. Voor een generatie voor ons was dit al een volkswijsheid en uit die tijd stamt ongetwijfeld het tegeltje: “Van het concert des levens heeft niemand een program”. Je weet niet wat er gebeurt. Herman Finkers zegt zo mooi:

…Een mens doet in in zijn leven soms dingen waarvan hij achteraf zegt: ‘Dat had ik anders moeten doen.’ Maar ja, ‘weet alles maar eens achteraf‘. Kúnst als je alles achteraf weet.

Onvoorspelbaarheid is een kwaliteit van het leven die over het algemeen niet bijzonder geliefd is. Liever houden we de dingen in onze hand. De klassiek-wetenschappelijke houding heeft ons lange tijd daarbij geholpen met alle waardevolle vruchten van dien. Het lijkt er echter alleszins op dat die houding ‘op’ is. Het begint ons aan écht plezier en écht geluk te ontbreken.

We zijn in een zoekende tijd beland waarin de steun van de uit eerdere tijden stammende grote instituties ons weinig vertrouwen inboezemt. We hebben immers ervaring met de beperkende effecten van specialisatie en fragmentatie die het klassiek-wetenschappelijk en materialistische denken met zich meebrengen. We zoeken óns plezier en óns geluk in ónze tijd. En we zoeken het geheel.

Thema’s als zingeving, betekenis, authenticiteit, intentie, spiritualiteit, waarden en normen, complexiteit, open source en dynamische systemen vormen de witte koppen op de golven van ons zoeken.

Eén thema springt naar voren bij óns plezier en óns geluk: connectiviteit. Verbinding met jezelf, de ander en de omgeving, het universum. Bij dit thema voelen we de belofte dat als we ons bewust zijn van connectiviteit, we in staat zijn om te gaan met onvoorspelbaarheid. Wetten van dit bewust zijn zijn aandacht en zelf-organisatie.

Het bewust zijn van connectiviteit is het terrein van levenskunst. Oude instituties kunnen ons hierin echter niet verder helpen. Er is behoefte aan nieuwe. Daarom neemt Aardbron het voortouw voor de Academie voor Levenskunst. Van Peter Block hebben Martien van Steenbergen en Gaston Vilé geleerd:

‘Het antwoord op Hoe? is Ja’.

De Academie voor Levenskunst derhalve. Hoe? Ja!

Academie voor Levenskunst

Om meteen maar met de deur in huis te vallen, Aardbron wil in de komende jaren hét opleidingsinstituut zijn dat mens, organisatie, overheid, bedrijfsleven en maatschappij in staat stelt de levenskunst ten volle te bedrijven. Mensen zijn scheppers. Je wordt van harte uitgenodigd om mee te scheppen aan deze Academie voor Levenskunst.

Wil willen pionier zijn op het gebied van grootschalige levenskunst voor mens, organisatie en samenleving. Met waarde en respect omarmen wij daarbij de natuur als voorbeeld.

Het opzetten van een officieel en erkende academie voor levenskunst is een behoorlijke kluif. Tegelijkertijd voelen we meer en meer de honger naar een dergelijk instituut. Maar dan wel opgezet op basis van organisatorische, educatieve en economische inzichten die passen bij de nieuwe tijdsgeest. Building the plane while flying it.

De Academie voor Levenskunst zelf is een nieuw en leidend-voorbeeldig fenomeen op het gebied van netwerkorganisatie. Onze cultuur is ‘chaordisch’, dat wil zeggen, er is een behoorlijke mate van chaos, zodat creatieve onderstromen bovenkomen die voor nieuwe oplossingen zorgen. Die chaos wordt in balans gehouden door een behoorlijke mate van orde.

‘In behoorlijke mate’, want onze waarden en winstgevendheid, bewust en dienend handelen, besturen ons. In die besturing ligt de toets voor het gedrag van de academie. Voor alle betrokkenen betekent dit steeds opnieuw de vraag: doe ik, afgezet tegen de kernwaarden en onze winstgevendheid, bewust en dienend handelen, iets wel of niet?

Kwartiermaken in 2008 is onze focus voor dit jaar. Het scheppen van de randvoorwaarden en een voedingsbodem voor het laten ontstaan van de academie. Het vinden en aanboren van fondsen. Het op gang brengen van een gezonde geldstroom. Het organiseren van samenscholingen die voeding geven aan de vakken. Het ontkiemen en groeien van een co-creëerende gemeenschap van mede-eigenaren.

Wij zijn nieuwsgierig naar jouw gedachten en ideeën en nodigen je uit te reageren en waar zinnig bij te dragen. Wordt een van de co-creators en mede-eigenaren. Delen is vermenigvuldigen. Dat delen kan je doen op de Water Wiki van Aardbron. Wij kijken uit naar jouw sporen aldaar.