Open geest

foto © mikonT

Net zoals een parachute alleen maar werkt als hij open is, krijg je baanbrekende innovaties ook alleen maar met een open geest. Dus: geef álles een kans. Ontwikkel een schakelaar in je hoofd waarmee je oordeel uit kan zetten. Elk idee is een vonk. En soms: hoe dommer hoe beter.

Uit Deepak Chopra’s ”Leven na de dood’, pagina 250 en verder.

…Wanneer iemand opmerkte dat het goed is om een open geest te hebben, vroeg Krishnamurti: “Bestaat er zoiets als een open geest?’”. Dit was een typisch tweeslachtig antwoord, maar als de geest door memen of samskara’s gevangen gehouden wordt, kan hij niet open zijn, vanwege overtuigingen, opinies, oordelen uit de tweede hand en andere mentale ‘virussen’. Of bestaat er een nieuwe ervaring die volledige aan het gebied van ingewortelde overtuigingen en karmische indrukken voorbijgaat?

De meest diepzinnige tegenstrijdigheid is dat je, om verlichting te bereiken die vrij van indrukken uit het verleden, er5 alleen maar voor kunt kiezen je hersens te gebruiken; en de hersenen zijn bezoedeld door hun gewoontepatroon van filteren, kiezen, prefereren, verwerpen, etc. Krishnamurti drukte dit op een elegante manier uit door te vragen: “Kan een onsamenhangende geest ooit heelheid ervaren?

Het antwoord is dat dat onmogelijk is, maar het enige waar wij allemaal mee uitgerust zijn, is een onsamenhangende geest, een geest samengesteld uit memen en samskara’s. Beweren dat jij een open geest hebt terwijl die van een ander gesloten is, of er aanspraak op maken dat je de werkelijkheid ervaart in plaats van een illusie, lijkt redelijk, maar in Krishnamurti’s termen—die zuiver vedanta zijn—is het onmogelijk iets te doen als ‘proberen meer open te zijn’ of ‘proberen meer echt te worden’. Je bent gewoon aan het vechten met je eigen verdeelde zelf. (En je weet het: ‘verdeel en heers’ is de beste manier om je te laten overheersen door een ander.)

Hoe komen we dus uit deze paradox? Er is een manier om de netelige kwestie van het open van je geest te benaderen.

  1. Weet dat je, bij ieder stadium van jouw persoonlijke groei, u met jouw wereldvisie gaat vereenzelvigen.
  2. Aanvaard dat deze identificaties altijd tijdelijk zijn. Je zult nooit werkelijk jezelf zijn tot je eenheid bereikt.
  3. Wees bereid om elke dag je identiteit te veranderen. Neem een flexibele houding aan. Verdedig geen ‘ik’ waarvan je weet dat het maar tijdelijk is.
  4. Sta je vermogen om rustig te observeren zonder een oordeel te vellen toe om de ingesleten ideeën waar je automatische naar reikt te vervangen.
  5. Wanneer je de neiging krijgt te gaan vechten, gebruik dat dan als onmiddellijk signaal om los te laten. Open een ruimte waarin een nieuw antwoord zichzelf kan ontplooien.
  6. Wanneer je niet los kunt laten , vergeef jezelf dan en ga verder.
  7. Gebruik elke gelegenheid om jezelf duidelijk te maken dat alle gezichtspunten gegrond zijn, elke ervaring de moeite waard is, elk inzicht een moment van vrijheid betekent.

Deze stappen cultiveren een open geest, door jezelf bloot te stellen aan het veld van de geest zelf, door getuige te zijn zonder te oordelen.

Daarom streef ik ernaar om als visionier met radicale openheid door het leven te gaan.

Noösfeer

Onze Aarde is als een ui: een geneste verzameling van ringen of schalen: lithosfeer, biosfeer, atmosfeer, technosfeer, cybersfeer en noösfeer. Noëtica bestudeert met name in ons collectieve bewustzijn opkomende noösfeer.

Noëtica—van het Grieks νοητικός ‘mentaal’ en νοεῖν ‘denken’ (van νοῦς)—is een tak van metafysische filosofie die zich richt op de studie van de geest en intuïtie en haar relatie met het goddelijke intellect. Een van de belangrijkste doelen is het bestuderen van de effecten van opvattingen, overtuigingen en de intentie met betrekking tot het menselijk bewustzijn.

Alle definities van noëtische wetenschappen komen uit op de kracht van de (menselijke) geest:

Noëtische wetenschap is de ‘verstandsleer’ waarbij mensen met een bundeling van hun geestelijke vermogens macht kunnen uitoefenen op de materie.

Nog één evolutionaire stap verder kom je bij de wijsheidsleer—sofotica.

Amit Goswami vat het kernachtig samen en zegt in zijn boek The Self-Aware Universe in wezen:

‘consciousness matters’bewustzijn materialiseert; letterlijk.

De kwantumfysica en -theorie verzamelen steeds meer bewijs voor het ‘observer effect’—de golfdeeltjes ‘storten ineen’ tot hun deeltjesvorm als gevolg (de intentie) van hun observator. Het antwoord op de vraag ‘Wordt de materiële wereld beïnvloed als veel mensen hun aandacht op hetzelfde richten?’ is dus ja.

Ook Deepak Chopra claimt: ziel ≡ geest ≡ bewustzijn. Jouw herinneringen zijn letterlijk ‘gelokaliseeerd’ in jouw brein, ze zitten niet echt ín jouw brein. Jouw brein is een zendontvanger. Wanneer we elkaars bewustzijn delen zijn we verliefd en raakt en roert het ons. Onze intentie manifesteert de mogelijkheden die ons bewust zijn. Je ziel is een veld van oneindige mogelijkheden.

Noëtica

Noëtica resoneert rondom de volgende kernbegrippen:

  • omegapunt—bewustzijn van de Eenheid van Alles wat Is;
    • onbekende bestemming van de menselijke evolutie;
    • in het werk van Pierre Teilhard de Chardin het klimatologisch convergentiepunt (harmonische convergentie) van de menselijke evolutie als emergentie van het hieperpersoonlijke;
    • door de Tijdwet gedefinieerd als punt van volledig superbewustzijn;
    • universele telepathie ingesteld als norm voor de menselijke mentale conditie;
    • haar dageraad is winter-noordelijke/zomer-zuidelijk zonnewende van 2012;
    • haar voltooiing in de Tzolkin—ook wel de Harmonische Module genaamd, of de Heilige telling der dagen; het Mayaanse weefgetouw, welke de 20 solaire zegels met de 13 maantonen verweeft—is op ‘Gele Galactische Zaad’ (26 juli 2013) ook bekend als de ‘droombetovering’ van galactische cultuur;
  • lithosfeer (lithos = steen)—omhulsel van planeet Aarde;
    • korst van inerte massa van planeet Aarde;
  • biosfeer (bios = leven)— omhulsel van het leven;
    • alle vormen van leven van een meter onder de oppervlakte tot enkele honderden meters in de atmosfeer;
  • cybersfeer—omhulsel van informatie en kennis;
    • virtuele ruimte waarin de integratie naar het omegapunt plaatsvindt; en
  • noösfeer (nous = bewustzijn)—omhulsel van de geest;
    • bewustzijnsgebied dat door de mens wordt opgeroepen zou naar omegapunt opschuiven;
    • mentale envelop of veld van Aarde, discontinue en boven de atmosfeer;
    • onbewust tot de ontdekking en toepassing van de Tijdwet;
    • geactiveerd door de registratie van de menselijke biomassa in correcte 13:20 frequentie via de universele adoptie van de Dertien Maankalender;
    • beschrijving van de getransformeerde toestand van de biosfeer;
    • samenvallend met het einde van de geschiedenis;
    • voorwaarde voor universele telepathie volgend op de ineenstorting van de technosfeer en toepassing van de Tijdwet;
    • synchroon met de programma’s van Aarde’s octahedrale kern.

Teilhard de Chardin—een antropoloog uit het midden van de 20e eeuw—ontwierp een allesomvattend raamwerk. Teilhard werd geïnspireerd door een weinig bekend werk, De Biosfeer, van Vladimir Ivanovitsj Vernadski. Teilhard veralgemeniseerde Verdanski’s concept door de evolutie van onze planeet te zien als ingesloten sferen.

Eerst de lithosfeer, die alle inerte materie van deze planeet weergeeft. Vervolgens de biosfeer met alle levensvormen. De biosfeer lijkt op een dichte schil van biomassa rond inerte materie en ligt fysiek ingesloten in een dunne laag van een paar meter beneden tot enkele honderden meters boven het Aardoppervlak—inclusief het water en de lagere gebieden van de atmosfeer voor vogels, insecten in de lucht en micro-organismen.

Pas in de 21e eeuw gaven de mensen de illusie op dat zij zich konden losmaken van de natuur. We komen meer en meer tot het besef dat er is slechts één levensvorm op aarde is—de biosfeer:

De gehele menselijke soort speelt in de biosfeer eenzelfde rol als een orgaan in ons eigen lichaam.

De volgende laag—de noösfeer—is meer etherisch. Het is de ruimte waarin alle vormen van bewustzijn, inclusief menselijk bewustzijn, op elkaar inwerken. Wat Teilhard zag was dat, naarmate de mensheid zich meer bewust werd van de onderlinge afhankelijkheid, zij ook zou groeien in het bewustzijn van haar Eenheid.

Teilhard dacht dat het doel van de menselijke evolutie wat hij noemde het ‘omegapunt’ zou zijn, een kosmisch bewustzijn van Eenheid dat rekening hield met alle verscheidenheid.

Cybersfeer

Ondertussen hebben we de middelen—de cybersfeer—om deze verschuiving in bewustzijn te versnellen.

Toen computertechnici in de 20e eeuw dachten dat zij een gewoon computernetwerk maakten, schiepen zij in feite een extra dimensie en een nieuw soort ruimte.

De cybersfeer is het verband tussen Teilhards noösfeer en haar bestemming. Het is de virtuele ruimte waarin de integratie van het menselijk bewustzijn zich kan manifesteren. Het speelt een rol gelijk aan de rol die de lithosfeer heeft gespeeld voor de biosfeer. Alle levensvormen gebruiken direct of indirect inerte chemische componenten van de lithosfeer en herschikken die om hun eigen fysieke levensondersteunende systemen te maken. De cybersfeer is de voedingsbodem voor de noösfeer zoals de lithosfeer de voedingsbodem is voor de biosfeer.

Vijfhonderd miljoen jaar geleden leidde een plotselinge mutatie in de biomassa tot de Cambriaanse explosie: eencellige levensvormen gaven een uitbarsting van biologische diversiteit te zien en er kwamen vele ingewikkelde meercellige organismen tot stand.

Honderden miljoenen jaren later ontstond de fotosynthese en, nog later, leidde de gelijktijdige opkomst van seksuele voortplanting en individuele dood tot andere mijlpalen. Kennelijk ondergaat de evolutie zulke kwantumtransformaties of metamorfoses.

De cybersfeer bevrijdt het leven van de beperkingen van langzame moleculaire recombinatie waardoor ze kan reizen met de snelheid van het licht.

De cybersfeer ontketent een nu een uitbarsting van hogere kennis, intelligentie en potentieel wijsheid met de mens als intrument, als medium.

Cosmopedia

Piere Lévy noemt de kennissfeer in zijn boek Collective Intelligence cosmopedia. De cosmopedia maakt het navigeren van kennis moeiteloos. De kennis vouwt zich voortdurend om jouw huidige behoefte heen. Het is alsof je over de oceaan van kennis zeilt en een spoor achterlaat. Lezen is schrijven in cosmopedia.

Collectieve intelligentie is gedistribueerde intelligentie waarbij het totaal groter is dan de som der delen. Cosmopedia is het substraat voor de noösfeer, voor de collectieve wijsheid. Niemand weet alles en iedereen weet iets.

De voorspoed van een gemeenschap is afhankelijk van de vaardigheid waarmee men over de cosmopedia navigeert. Onze levende kennis, wijsheid, vaardigheden en creativiteit worden hand over hand erkend en herkend als de primaire bron van alle rijkdom. Een onomkeerbaar proces.

Het Internet benadert ondertussen de rekenkracht van een enkelvoudig menselijk brein waardoor de kennissfeer of cosmopedia zich ontwikkelt tot een hypercortex.

Elke nieuwe sfeer beheerst, overheerst de voorgaande. De technosfeer heeft zich factoren sneller ontwikkeld dan de biosfeer. De infosfeer en kennissfeer doen daar nog een schep bovenop. De snelheid waarmee noösfeer als een warme deken over ons heen wordt gelegd zal menigeen verbazen. De opkomst en aanwezigheid van elke sfeer is onomkeerbaar. Verzet tegen haar ontstaan is zinloos.

Aarde is geen planeet, geeneens een biosfeer, maar een kosmos waarin de mensheid communiceert met dieren, planten, landschappen en geesten. Aarde is de ruimte waarin de mens, de stenen, groenten, beesten en goden elkaar ontmoeten, spreken en scheiden in een oneindig proces van re-creatie.

De mensheid is de soort toegewijd aan Aarde, de kosmos van communicerende dieren en planten, toegewijd aan de chaosmos van metamorfose.

De infosfeer, kennisfeer en noösfeer zijn u-topia, geen-plaats, Nergensland. Het kent geen belichaming. Het is zich aan het realiseren, virtueel en in potentie al aanwezig, wachtend op haar geboorte. Net onder de oppervlakte ontstaan haar sporen. Het flikkert zelfs voordat het haar kans krijgt om zich te ontvouwen naar zelfstandigheid. Ze is onomkeerbaar.

De lithosfeer is de steentijd van de geest. De steen is niet langer silex maar het silicon van microprocessoren en optische fiberkabel.

De intentie van het collectieve intellect is niet om Aarde te vernietigen, noch het territorium, noch de markteconomie. In tegendeel, het op de lange-termijn overleven van de voorgaande sferen wordt zonder twijfel mogelijk gemaakt door de opleving, letterlijk, van een nieuw bestaansvlak voor de mensheid.

Elke nieuwe sfeer overstijgt en omvat de voorgaande. Aarde is een ui.

De mens is het medium, stommerd.

Uit het Universum ontvangen we inspiratie en ideeën die wij als schepselen en scheppers, creatoren letterlijk vormgeven—informeren—door energie te vertragen naar vaste vorm—wij laten het aarden. Vanuit die aarding sturen wij wensen, verlangens en intenties het Universum in. Het Universum trekt vervolgens alle registers open om die intenties te manifesteren. Zo is de kringloop van eeuwige creatie en entropie rond.

Hamer, zaag en munt

Sommige dingen doe je beter met een zaag, andere met een hamer. In het Stenen Tijdperk gebruikten de mensen hetzelfde stuk gereedschap voor veel verschillende doeleinden: een fragment van een gebroken steen kon voor van alles gebruikt worden, van het doden van een prooi tot het snijden van leer en het schoonmaken van de nagels.

Gedurende de 19e en 20e eeuw lijkt er eenzelfde vasthoudendheid te zijn geweest door te proberen hetzelfde monetaire hulpmiddel—de nationale munteenheden—voor van alles te gebruiken, van wereldhandel tot het betalen van iemands studie of van de ouderenzorg.

Om een andere metafoor te gebruiken: dit zou gelijkstaan aan aan te nemen dat het zenuwstelsel de enige informatiedrager in het menselijk lichaam is en geen aandacht te schenken aan de rol van de bloedsomloop, van het lymfestelsel en van een groot aantal biochemische reacties.

Net zoals koning Midas alles wat hij aanraakte veranderde in goud, zo verandert het kapitalisme alles wat in haar baan komt in handelswaar. Kapitalisme is onomkeerbaar.

De vroege 21e eeuw kenmerkt zich als een onstuimige tijd waarin drie tsunami’s elkaar in rap tempo opvolgen:

  • Tsunami van Waardeverschuiving—zet oude modernistische metrieken zoals winst, groei en bruto national product om naar de de waarden van het Tijdperk van Integratie;
  • Tsunami van Informatie—verschaft aan ongekende aantallen mensen ongekende toegang tot kennis; en
  • Tsunami van Geld—vult oude systemen van nationale munteenheden aan met nieuwe geldsystemen die cohesie en samenlevenskunst katalyseren.

Met rasse schreden komen we tot het inzicht dat het idee van ‘één munt voor alles’ snel moeten verlaten. Steeds meer mensen willen hun ‘baan’ verruilen voor ‘werk’ waardoor ze gepassioneerd uit kunnen blinken in hun talent.

Het aantal cultureel creatieven groeit exponentieel. Het aantal ZZP-ers neemt hand over hand toe. Onze oude schaarse nationale munteenheden zijn niet ontworpen om zo’n explosie van willekeurige creativiteit te ondersteunen. Onze roestende goudstaven zijn aan vervanging toe.

Deze golven leiden tot een versnelde verandering van ons economisch stelsel. De cybersfeer schept haar eigen cybereconomie—de grootste en snelst groeiende economie ter wereld. De cybersfeer injecteert nieuwe economische speelregels en geldsystemen in het bestaande systeem. Wie niet met zijn tijd meegaat, gaat mettertijd.

Laten we de munteenheid afstemmen op de behoefte die in een bepaalde situatie is ontstaan in plaats van met ons huidige stelsel als een soort ‘Gouden Hamer’ alles in een spijker te willen veranderen.

In de cybersfeer is de omwisselbaarheid tussen verschillende muntstelsels is technisch triviaal. Duizenden, miljoenen verschillende systemen werken naadloos samen als een organisch geheel. Elk component evolueert zich voortdurend om zich aan te passen aan de eisen en mogelijkheden van de omgeving waarin het werkzaam is—vrijgeld pur sang.

Metrieken zoals BNP, winst en groei verouderen in rap tempo en verschrompelen voor onze ogen. Nieuwe meetmethoden voor waardesysteming die waarde en waardering helder en inzichtelijk maken beginnen aan een stroomversnelling. Frisse nieuwe geldsystemen hebben de potentie als Doorbraakversneller™, katalysator voor de metamorfose naar het Briljanten Millennium.

Werkt het geldsysteem voor jou of werk jij voor het geldsysteem?

Alomtegenwoordig, alwetend, almachtig

De cybersfeer en noösfeer zijn alomtegenwoordig (omnipresent) en alwetend (omniscient) en vormen de voedingsbodem voor onze collectieve wijsheid. Zodra wij als collectief, als zwerm uitblinken in wijze beslissingen en keuzes groeit onze verantwoordelijkheid en vrijheid ontluikt onze almachtigheid (omnipotent). Zijn wij God? Zijn wij Allah? Zijn wij Boeddha?

Alles wat wij zijn is het resultaat van onze gedachten…

—Boeddha

Heel toevallig: tijdens het samenstellen van dit artikel wilde ik in het woordenboek termen opzoeken die met sofo (wijsheid) beginnen. Ik sla het woordenboek redelijk willekeurig ongeveer bij de s open en het eerste woord dat me in het oog springt rechtsbovenaan de pagina is singulariteit.

Toeval bestaat.


Meer

Wetenschappers

Wetenschappers die zich met deze ‘materie’ bezighouden of -hielden:

1.000 echte fans

MONTENEGRO-ROLLING STONES-CONCERT

De langstaart is bijzonder goed nieuws voor twee klassen van mensen:

  • een paar gelukkige verzamelaars zoals Amazon en Netflix; en
  • 6 miljard consumenten.

Van die twee denk ik dat consumenten een grotere beloning verdienen van de rijkdom verborgen in ontelbare hoeken.

Maar de langstaart is beslist een gemengde zegen voor de makers. Individuele kunstenaars, producenten, uitvinders en scheppers zijn verloren gegaan in de vergelijking. De langstaart verhoogt de verkoop van de schepper niet veel, maar voegt wel enorme concurrentie toe en een eindeloze neerwaartse druk op de prijzen. Tenzij kunstenaars grote verzamelaars van de werken van andere kunstenaars worden biedt de langstaart geen pad uit het rustige windstille gebied van minuscule verkopen.

Wat kan een kunstenaar doen om te ontsnappen aan de langstaart, behalve het mikken op een kassucces?

Een oplossing is om 1.000 echte fans te vinden. Terwijl sommige kunstenaars dit pad hebben ontdekt zonder het zo te noemen, denk ik dat het waardevol is om dit te proberen te formaliseren. De kern van 1.000 echte fans eenvoidig worden worden verklaard:

Een schepper, zoals een kunstenaar, muzikant, fotograaf, vakman, performer, animator, ontwerper, videomaker of auteur—in andere woorden, iedereen die kunstwerken produceert—dient slechts 1.000 echte fans te verzamelen om te kunnen bestaan.

“1.000 echte fans” verder lezen

Systeeminterventiepunten

Mensen die systeemanalyse doen hebben een diep geloof in zogenaamde hefboompunten. Hefboompunten zijn plekken in een complex systeem—een menselijk lichaam, een onderneming, een organisatie, een economie, een samenleving, een ecosysteem—waar een kleine verschuiving in één ding grote veranderingen in de rest kan veroorzaken. Acupunctuurpunten voor systemen zeg maar.

De systeemgemeenschap heeft veel erfgoed over hefboompunten. Degenen die door de grote Jay Forrester van het MIT getraind zijn hebben een van zijn favoriete verhalen in zich opgenomen. “Mensen weten intuitief wat hefboompunten zijn. Telkens als ik weer een bedrijf geanalyseerd heb en een hefboompunt heb uitgeplozen blijkt terug bij het bedrijf dat iedereen het hefboompunt in de verkeerde richting duwt!”

“Systeeminterventiepunten” verder lezen

Change the changes

Vernader de veranderingen

Een praatplaat uit 2000 over:

  • de cirkel Bewust Bekwaam → Onbewust Bekwaam → Onbewust Onbekwaam → Bewust Onbekwaam → Bewust Bekwaam → …; in het Engels You Know That You Know → You Don’t Know That You Know → You Don’t Know That You Don’t Know → You Know That You Don’t Know → You Know That You Know → …
  • leiderschap, team building en kampioenen;
  • de fundamentele—en voor velen confronterende—vraag die je elk ander teamlid kan stellen:
    Wil jij mij helpen beter te worden dan dat jij bent?

Wat mij triggerde om deze plaat weer boven water te halen was Dan Roam’s artikel Seeing What We Don’t Know.

You are here

If you don’t know where you are going, you might end up somewhere else.

—Yogi Berra
If you don’t know where you are going, any path will take you there.

—Alice in Wonderland

Vision, Strategy, Execution

  • Change the Changes
  • State of Flow
  • Explore & Innovate
  • Increasing Returns
    • Positive Feedback
    • Self-reinforcement
    • Attracts Staff and Business and Wealth
    • Captures & Cultivates Collective Knowledge & Intelligence

Vision

  • Architectural Principles (5-10 year view)
  • Take Risks
  • Lead the Pack
  • Show Direction

Strategy

  • Informatiebeleid (2-5 year view)
  • Mergers & Acquisitions

Execution

  • Planning (1-2 year view)
  • Process
  • Goals & Milestones
  • Short, iterative processes; driving a car

Flow Spiral

Goal is to spiral yourself to ever higher states of consciousness, to self-unfold, to realize your full potential—as an individual, as an organization, and as a society—by taking many small steps rather than a few big ones. Small steps are less painful.

YDKTYK: State of Flow

  • You Don’t Know That You Know
  • Process feels “effortless”
  • On the edge between Chaos and Order (Chaordic State)
  • Best place to be
  • Optimal balance between Effort & Comfort
  • Danger of “switching” to YDKTYDK Comfort State

YDKTYDK: Extreme Discomfort & Death

  • You Don’t Know That You Don’t Know
  • Comfortably Numb
  • Cruise Control
  • Danger Zone!!!
  • Self-affirmative; more secure; less risk
  • Do the things you’ve so often done already
  • Over-structured (bureaucracy)
  • Further strengthen Comfortable Numb State: Equilibrium or Complete Order: R.I.P.
  • Outsmarted or Outpaced
  • Wake-up call by competition
  • Glide into total Chaos & Panic (“brandjes blussen”: R.I.P.
  • Discomfort to the Extreme
  • Best way out: Transition to YKTYDK State

YKTYDK: Therapy, Rehabilitation and Revalidation

  • You Know That You Don’t Know
  • Train, Coach, Facilitate [often by External Consultants]
  • Effort Required! Investment in Time & Material
  • How? Many small steps
    • Avoid getting swamped, panic; c.f. your first driving lesson
    • Too large a change will increase resistance; Try to avoid by taking many small steps rather than one big step
    • Loosing weight: not 10 kg in a year, but 1 kg every month: short result-driven iterations
    • Focus on Genot Gemak Gewin
    • Be aware of Affect, Behavior, Cognition (Gevoel, Gedrag, Gedachten)
      • Identify typical patterns of ABC
      • Understand how these unwanted patterns emerged from the past
      • Describe the complete ABC chain (this is time intensive)
      • Create a break-through strategy to address the issue
      • Practice new ABC over and over again (therapy)
      • Changing Affect is hardest because of emotional resistance
    • Focus on positive feedback, increasing returns
  • Transition to YKTYK State

YKTYK: Repeat, over and over again

  • You Know That You Know
  • Effort still required
  • Exercise, Execute, over and over again, until you get into a State of Flow again

State of Flow: Flow = Team + Process

  • Charter: have a common direction and still remain individual distinct
    • Avoids Not Invented Here Syndrome
  • Objective
    • Change (better still: Change the Changes)
    • Do New Things
  • Threat: internal competition and envy
  • Key Strengths
    • Diversity: Total is much much more than the sum of its parts!
    • Symbiosis: State of Living Together or Cooperative Relationship
    • Fully Interlocking
  • Killing Teams:
    • Envy
    • Reject others
    • Feel victimized by others
    • Feel dependent on others
  • Killer Teams:
    • Cultivate Diversity
      • Therefore advance faster
      • Are Constantly Getting Better in Getting Better
    • Values the others
    • Admires the others
    • Compliments the others (be/ask about specifics)
    • Emphasize the Importance of Contribution of Others to Your Performance
    • Survive Disasters
    • Fully Respect other Team Members
    • Are Committed
    • Give Good Feedback
    • Are Involved
    • Take many small steps, rather than a few big ones
  • Topper
    • Wins the Golden Medals
    • Creates Positive Attention for the Whole Team
    • Feels Responsible for His Effect on Whole Team
  • Individual Team Members
    • Search Teams
    • Want Team to Thrive & Survive
    • Make others competent
    • Ask: “Will you help me become better than you are?”
    • Train in Skills they don’t already have
    • Excels in some Specific Areas
    • Know that they’ll die if the team dies
  • Process
    • Process is most interesting, not the goal itself
    • Explore!!!
    • The Pleasure is in the Climbing, You’re Only at the Top for a Short Time
    • Software Process Improvement is a process in itself
    • Results (goals & milestones met) are the byproducts of process

All this is recursive, fractal

  • Remember that Process Improvement is a Process in Itself

Hiepergroei

Hiepergroei is het stijle gedeelte van de S-curve die de meeste jonge, nieuwe markten, industrieën en samenwerkingsverbanden ervaren op een bepaald moment. Voorbeelden zijn er te over: Wikipedia, Hyves, iPod, iPhone, YouTube, Google, TomTom. En oudere voorbeelden zijn er natuurlijk ook, veelal technologisch van aard: telefoon, radio, televisie, internet, mobiele telefonie.

Hiepergroei overleef en katalyseer je door strikte handhaving van een aantal basisregels:

  1. Eerst aantrekken, dan pas vragen stellen.
  2. Innoveer zorgvuldig.
  3. Organiseer zoals Starbucks.
  4. Beslissers dichtbij de actie.
  5. Koester ondernemingszin.

Omarm de organisatie, praktijken en processen om als leider op de top van de S-curve boven te komen.

Eten of gegeten worden gebeurt in een flits

Hiepergroei is bijna voorbij voor je er erg in hebt is één van de lessen. Een groei van 20% naar 80% marktpenetratie in minder dan drie jaar is het huidige patroon. Die groeicurves zijn zich echter aan het versnellen. Diezelfde hiepergroei vind langzaam en zeker steeds sneller plaats.

Een tweede les is de ervaring dat hiepergroei jouw onderneming je óf vermoordt, óf het veel sterker maakt—eten of gegeten worden. Symptomen van hiepergroei herken je aan:

  • een schier onaflatende reeks van crisisvergaderingen en paniekbeslissingen;
  • tekort aan personeel;
  • tekort aan capaciteit;
  • advertentiecampagnes die in slechts drie dagen in elkaar gesleuteld worden in de laatste week voor de lancering van een nieuwe dienst;
  • en zo voort.

Jonge ondernemeningen komen vaak zonder al te veel kleerscheuren door deze periode heen door hun tomeloze energie, wendbaarheid en flexibiliteit. Interventies van de leiding kunnen snel en doeltreffend doorgevoerd worden in deze vliegensvlugge chaorganisaties. De terugkoppellussen zijn nog lekker kort zodat er weinig vertraging is tussen de wens om koersverandering door te voeren en het de uitvoering ervan.

Grotere organisaties zijn hierbij vaak in het nadeel door organisatorisch erfgoed dat ze in de loop der tijd hebben opgebouwd en het geheel traag en stroperig maakt. Herstel en bijsturen verloopt vaak veel trager, als het al hersteld kan worden. Door interne politiek en strijdige belangen zakt de wagen tot aan de assen in de modder. Zodra je stopt om je problemen te fixen wordt je links en rechts ingehaald door de realiteit en je concurrenten.

Echter niet getreurd. Hiepergroei kan ook werken bij grotere, bestaande en vaak beursgenoteerde ondernemingen. Als je de hiepergroei wilt overleven en sterker uit de bus wilt komen, kan je dat maar beter doen met het vooruitzicht op de juiste soorten organisatie, praktijken en processen.

Eerst aantrekken, dan pas vragen stellen

In de meeste gevalen wordt het marktaandeel bepaald tijdens de fase van hiepergroei. Zodra de groeisnelheid afneemt en de leiders boven zijn komen drijven, verandert er weinig meer in de verdeling. Daarom begint marktleiderschap met een sterke focus op het zo snel mogelijk vangen van zo veel mogelijk marktaandeel.

Daar heb je geen ideaal bedrijfsmodel voor nodig. Een die goed genoeg is om zoveel mogelijk betalende klanten te lokken is prima. Enkele eenvoudig te begrijpen metrieken zoals het aantal gebruikers of het aantal leden zijn ruimschoots voldoende om het resultaat te meten. Het heeft weinig zin om een perfecte mix van producten en diensten samen te stellen die gemeten worden door een wirwar van bedrijfsindicatoren en een fijnafgestemde bedrijfsstrategie als je concurrenten alle klanten opslokt. Bovendien heb je de gegevens gewoon niet om je bedrijfsmodel te optimaliseren in het eerste jaar van hiepergroei.

Je belangrijkste uitdaging is om producten en diensten daadwerkelijk te kunnen leveren aan je nieuwe klanten. Klanten winnen, behouden en groeien is de juiste volgorde. Centraal beheer van alle projecten is daarbij dodelijk vertragend en uitermate kostbaar. Vertrouw erop dat de zwerm van partners en deelgevers geen misbruik maakt van de situatie. Dat is natuurlijk een risico, maar op enkelen na blijken meesten blijken ook daadwerkelijk te vertrouwen te zijn. Daardoor heb je weinig controle over de projecten en dat voelt niet voor iedereen lekker. Het is echter de enige manier.

Zodra je op het juiste spoor zit kwa hiepergroei kan je je langzaam en zeker voorbereiden op de posthiepergroeiperiode door te anticiperen op efficiency en optimalisatie van het bedrijfsmodel, de organisatie en haar processen. De metriek uitbreiden zodat ook rendement een rol gaat spelen in het spel is dan op zijn plaats. Een hiepergroeiperiode kent een lange aanlooptijd, enkele intense seizoenen van hiepergroei en vervolgens een stabilisering en optimalisering van de markt.

Magneetwerking—De aandacht voor toegevoegde waarde voor alle spelers in het ecosysteem en de focus op het behouden en groeien van klanten verankert de tweede helft van de hiepergroei en voedt de veerkracht van het geheel. Daarnaast levert het een steeds groter wordende aantrekkingskracht op klanten en toeleveranciers die nu nog bij anderen zitten.

Richt de aandacht op het verder optimaliseren van het rendement tegen het einde van de hiepergroei, zodra de markt volwassen is geworden. Maak onderscheid tussen kern- en contextactiviteiten en besteed de laatste uit aan externe partners. Optimaliseer het bedrijfsmodel en bijbehorende ecosysteem als geheel. De grootste groeiperiode is voorbij en de belangrijkste spelers zijn bekend.

Innoveer zorgvuldig

Trap niet in de val van te ver vooruitkijken of te ver voor de muziek uitlopen, met name als het om technologie gaat. De volgende golf is namelijk alweer in opkomst. Gisteren sprak iedereen over The Secret. De dag daarvoor ging elk gesprek over What the bleep?. En daarvoor ging het over Emotionele Intelligentie. En vandaag gaat het over Business Spiritualiteit, ‘Agile’, ‘Lean’ en ‘Craftmanship’.

Uiteraard is het afstemmen op belangrijke (technologische) trends van belang. Uitwijden over de strategische gevolgen van toekomstige technologie is niet vaak een activiteit van de leiders die overblijven na hiepergroei. Richt je aandacht daarom op die zaken waarvan de markt of samenleving de smaak te pakken heeft. Toekomstige zaken zijn nog enkele jaren ver weg en als je jouw aandacht daarop richt mis je vandaag een aantal unieke kansen die er voor kunnen zorgen dat jij een van de nieuwe leiders bent.

Innovatie is 10% inspiratie en 90% imitatie. Neem regelmatig een kleinschalige lokale proef op de som met toekomstige technologie om te ontdekken welke veelbelovende ontwikkelingen zinnig zijn te integreren in de huidige situatie. Kleine investeringen met weinig risico houden je scherp. Kortom, laat je niet afleiden door de kristallen bol.

Organiseer zoals Starbucks

Er zijn drie dingen belangrijk tijdens hiepergroei: standaardisatie, standaardisatie en standaardisatie. Standaardiseer technologie, organisatiestructuren, bedrijfsprocessen en IT zoveel mogelijk en tot in alle uithoeken van je ecosysteem. Het maakt het geheel voorspelbaar, schaalbaar, wendbaar en evolueerbaar.

Er ontstaat een gemeenschappelijke woordenschat en gereedschapskist waar je naar verhouding weinig omkijken naar hebt. Het levert je tijd op om je te richten op je primaire doel: klanten aantrekken. Zelfs als de processen inefficiënt zijn, of de instrumenten duur, dan nog is standaardisatie te verkiezen boven een wirwar van zeer specialistische oplossingen. Je krijgt op deze manier differentiatie door standaardisatie.

Starbucks, McDonald’s, Australian Homemade, Apple Store werken allemaal en zeer succesvol met zo’n franchiseformule. Diezelfde kenmerken kan je ook binnen je eigen toko invoeren ter voorbereiding op hiepergroei.

Als iedereen dezelfde instrumenten gebruikt, dezelfde kantoor- of winkelinrichting heeft, dezelfde huisstijl gebruikt, dezelfde maandrapportage, dezelfde formaten voor rapporatages, dezelfde klantsystemen en dezelfde metrieken gebruikt voelt iedereen zich overal thuis. Het geheel lijkt op een interne franchisingconstructie, en dat is het in feite ook. Het is de olie in de communicatie.

Een beukenboom met meer dan een miljoen beukenblaadjes die allemaal op elkaar lijken maar waarvan er geen twee hetzelfde zijn. Het voorziet in een gemeenschappelijke lijm die het geheel bij elkaar houdt en de snelheid van groei en ontwikkeling versterkt en leidt tot een sterk merk met bijbehorende persoonlijkheid en identiteit.

Mensen die van de ene plek naar de andere verhuizen treffen daar dezelfde infrastructuur aan. Alles is uitwisselbaar en mensen zijn ook na een verhuizing weer direct inzetbaar. Gemeenschappelijke systemen en processen houden de snelheid erin.

Standaardiseer de protocollen voor communicatie en zakendoenen zorg ervoor dat de gegevens voor iedereen hetzelfde betekenen en razendsnel geanalyseerd kunnen worden zodat de juiste beslissingen snel en doeltreffend gemaakt kunnen worden.

Tijdens hiepergroei is er geen tijd voor de jaloerse bescherming van de eigen beslisrechten en de eigen niet-uitwisselbare systemen.

Overnames en fusies tijdens hiepergroei zijn ook uit den boze. Tegen de tijd dat je de overeenkomst hebt getekend, laat staan geïntegreerd, om nog maar te zwijgen van de cultuurbotsing, ben je ingehaald en ziet de concurrent jou in zijn achteruitkijkspiegel, terwijl hij lachend toekijkt waneer jouw klanten bij hem aan boord springen. Een infrastructuur die werkt als één geheel is de perfecte voedingsbodem voor hiepergroei.

Wees meedogenloos liefdevol en gedisciplineerd in de handhaving van eenvoud en schaalbaarheid ter voorbereiding en tijdens hiepergroei. Dat is niet altijd de goedkoopste oplossing, maar dat is geen probleem tijdens hiepergroei. Het rendement op deze investering verschijnt in exponentiële mate zodra je als een van de leiders overblijft in de volwassen markt. Vasthoudendheid loont.

Beslissers dichtbij de actie

Zodra de hiepergroei leidt tot opschaling met geografische verspreiding, waarbij dezelfde infrastructuur voor organisatie, informatie en processen voorwaardelijk aanwezig is, dienen ook lokaal telkens de juiste beslissingen en keuzes gemaakt te worden—beslissers dichtbij de actie. Je loopt anders een grote kans op beslissingsverlamming. Dit kan gebeuren doordat de bevoegdheid tot het maken van soms kleine keuzes die standaard voor iedereen gelden bij lokale leiders blijft hangen.

Andersom gebeurt ook. Voor voor de hand liggende beslissingen verwijst de lokale leider toch telkens naar het hoofdkwartier, terwijl ze ook lokaal zinnig genomen kunnen worden. Als je zelfs voor de keuze van toiletpapier het hoofdkwartier moet raadplegen komt het geheel piepend en knarsend tot stilstand.

Beslissingsverlamming kan je je absoluut niet veroorloven tijdens hiepergroei. Maak daarom direct duidelijk wie wat kan beslissen en tot welk nivo. De grootste taak daarbij is het definiëren van de rol van het hoofdkwartier.

Ook hier komt weer model gebaseerd op franchising om de hoek kijken. Het hoofdkwartier richt zich primair op drie functies:

  1. het zetten van meetbare stragische doelen—zich ervan verzekerend dat iedereen ze begrijpt;
  2. het goedkeuren en volgen van budgetten en uitgaven;
  3. het maken van organisatiebrede afspraken—met name voor communicatie en richting.

Als regionale leiders het nodig vindt nieuwe deelgevers of partners aan te trekken kan ze dat lokaal doen zolang ze haar doelen maar behaalt. Bijna alle operationele beslissingen worden overgelaten aan de discretie en wijsheid van de lokale mensen.

Bijna iedereen in de organisatie kan het gevoel hebben het recht hebben om te ondersteunen bij het nemen van een beslissing. Sommigen zullen uiteindelijk moeten leven met de gevolgen van elke beslissing. Regel het daarom zo dat diegenen die rechtreeks met welke beslissing dan ook moeten leven de voornaamste beslissers voor die beslissing zijn. Gebruik instemming (consent) als basis voor het maken van die keuzes.

Voorkom sjoemelen en toets elke keuze tegen de drie tot vijf waarden voor de groep en de beginselen en vraag jezelf en elkaar af: voelt het goed? klopt het? werkt het? Geef aan in hoe en in welke mate de keuze bijdraagt aan symbiose. Raadpleeg bij twijfel de codex en stel een wijze dwaas die uitgenodigd wordt om scherpe en gewetensvolle vragen te stellen vanuit een onschendbare positie. beloon klokkenluiders die bij nader onderzoek terecht aan de bel blijken te hebben getrokken.

Laat de top hierbij als leidend voorbeeld dienen door de elke ontdekte oneerlijkheid aan het licht te brengen en de daders daarvan meedogenloos liefdevol te straffen. Neem als basishouding echter die van vertrouwen aan. In de situatie van hiepergroei heb je namelijk helemaal geen tijd om als politieman op te treden. In de praktijk blijkt dit prima te werken. In het algemeen houdt iedereen zich aan de hoge ethische standaarden die gedeeld worden door de zwerm.

De meesten hebben een hekel aan corruptie en sabotage en bijten de hand die hun voedt niet.

De beslissers dichtbij de actie maakt het geheel enorm slagvaardig en bespaart veel tijd doordat beslissingen niet meer verwezen worden naar anderen en snel kunnen worden genomen. Het zorgt ervoor dat lokale kansen die bijdrage aan het doel van het grotere geheel direct opgepakt en omarmt kunnen worden. Naast het feit dat ze bijdragen aan het grotere balang dragen ze ook direct bij aan de lokale reputatie en individueel ondernemerschap. Het vergroot de zelfverzekerheid en zet aan tot pro-actie van alle betrokkenen. Het begeestert en geeft energie.

Veel kansen die op deze wijze succesvol blijken te zijn worden als een lopend vuurtje overgenomen door de andere organen van de chaorganisatie. De innovatiekracht en het scheppend vermogen van de chaorganisatie en haar ecosysteem nemen hierdoor exponentieel toe.

Uiteindelijk leidt het tot een enorme aantrekkingskracht voor andere kandidaten om zich aan te willen sluiten. Ze willen gewoon hier werken of voor je werken omdat ze zien en weten dat ze hier dingen gedaan krijgen.

Diezelfde aantrekkingskracht lokt ook een stormvloed van klanten die afkomen op het succes van de toegevoegde waarde en betekenis die jij brengt.

Zo ontstaat een zichzelf versterkende terugkoppellus van meer klanten, meer deelgevers, meer toeleveranciers, en het ecosysteem slingert zich in het oog van de tornado.

Koester ondernemingszin

Als je beslissers dichtbij de actie aanjaagt, werk dan ook aan ondernemingszin. Jij kiest en doet. Je bent wat je doet. Omarm het principe van succes door fouten en neem voortdurend de proef op de som. Als het niet werkt laat je het los en onderneem je iets anders zolang je maar kan laten zien dat het de tweede of derde keer wel werkt.

Sterker nog, verhef succes door fouten tot standaard en beloon het door budgetten vrij te maken voor experimenten. Stel een prijs in voor de fout van de week zodat de onterechte angst voor het maken van fouten volledig verdwijnt. Lopen is ook voortdurend een klein beetje voorovervallen heeft de wetenschap ontdekt. Maak het falen in kleine stappen een tweede natuur. Dat is precies de cultuur die je wilt in hiepergroei.

Alleen daardoor leer je snel en slagvaardig en ben je in staat om snel en doeltreffend onderscheid te maken tussen zaken die wel en niet werken. Neem de zorg die mensen hebben over wat er met ze gebeurt als ze falen weg zodat ze zelfstandig keuzes kunnen maken en lef krijgen. Zo wordt je voortdurend beter in het beter worden. Google gaat daarin zelfs zo ver dat iedereen 20% van zijn of haar tijd volledig naar eigen inzicht mag besteden. Dat heeft al tot heel veel innovaties geleid zoals Orkut, een systeem voor sociaal netwerken, en Google Maps.

Essentieel is dat alle communicatie transparant is en dat iedereen met elkaar kan cummuniceren. organiseer zoals Starbucks schept al een rijke gemeenschappelijke basis voor communicatie. Aangevuld met digitale instrumenten zoals wiki’s, weblogs, sociale netwerken en postlijsten voorziet het deze communicatie van de nodige zuurstof en breekt organisationele silos af tot op de grond en voorkomt later veel vingerwijzingen.

Zo kunnen deelgevers bij de klantendienst vroegtijdig op de hoogte raken van de aanstaande productlancering en zich goed voorbereiden op de diensten die straks van ze gevraagd worden door de markt. Ook hun ervaringen kunnen vroegtijdig voorkomen dat bepaalde zaken worden gelanceerd die later blijken enorm veel onderhoudskosten met zich mee te brengen en daarmee het rendement drastisch te verlagen.

Organiseer elk seizoen een alle hens aan dek die bestaande ecosysteembrede problemen en wensen voor iedereen onder de aandacht brengt en daarvoor oplossingen en actieplannen verzint. Talloze werkvormen zoals open ruimte, bliksempraat en wereldcafé faciliteren een zinderend creatieve en open manier van communiceren, probleemoplossen en innoveren.

Verbeter het delen en de samenhang en consistentie van informatie door de resultaten van vierwekelijkse terugblikken terug te koppelen naar alle deelgevers van het ecosysteem.

Publiceer makkelijk toegankelijke informatie over de zaak, de strategie, het grootse gevaarlijke gedurfde doel en sleutelprojecten van de zwerm. Koester functionele projecten die de verschillende organen overstijgen op alle niveaus en moedig actieve deelname in project- en werkgroepen aan. Pas de inrichting en het meubilair aan aan deze open cultuur van cocreatie.

De kunst is om in alle communicatie deze houding van liefde en lef te versterken en aan te geven hoeveel je die individuele vaardigheden en besluitvaardigheid waardeert, waarbij je de aandacht richt op het oppakken van de natuurlijke hunkering naar kansen en succes.

Presenteer modellen van wat je verwacht dat iedereen doet. vier succes regelmatig en beloon de acties waarvan je vindt dat ze een voorbeeld van de cultuur die je nastreeft. Nodig iedereen uit voorbij te gaan hun primaire functie zodat ze zich echt deelgever van de chaorganisatie voelen en werken om te verbeteren door nieuwe ideeën te implementeren.

Zet je hele ecosysteem in om te co-innoveren en cocreëren en neem eervolle vermeldingen op in communicatie naar het veld. Wees verbaasd over de innovatie- en scheppingskracht van jouw ecosysteem. Uit alle hoeken en gaten komen de ideeën naar je toestromen. Sommigen daarvan zijn de juweeltjes die het ecosysteem jarenlang zullen verrijken en veerkracht geven.

Flow ten top—De hele cultuur die zo ontstaat levert een uitermate vruchtbare grond op voor het schitteren van individuen in het ecosysteem. Hierpgroei lijkt op de snelheidssporten zoals surfen, Formule 1 racen en afdaling skieën. In die sporten vecht je niet met het momentum, maar leer je juist mee te gaan met de krachten. Je wordt één met het geheel. Je bent zowel gefocused als relaxed. In plaats van voorspellen en controle ben je bezig met sturen en meebewegen en maak je op hoge snelheid keuzes op basis van betekenisvolle impulsen uit de omgeving.

Maak iedereen in het ecosysteem vrij om zichzelf, en daarmee het systeem, naar eigen inzicht te laten ontplooien en schep een basis van vertrouwen waarop mensen de moed vinden om een gedurfde proef op de som te nemen. De leiding van het systeem is een klein team met beslissers met breed overzicht die keuzes maakt die het systeem als geheel treffen.

Hiep hiep hoera!

Natuurlijk zijn al deze praktijken en wijze lessen ingevlochten in de Doorbraakversneller.

Doorbreken in 7 stappen

Doorbreken is mensenwerk en daarom is training en coaching van cruciaal belang. Het individuele ontpoppingsplan smeedt een ijzersterk team. Dit team wordt—als besmettelijk leidend voorbeeld—op meerdere plekken in het ecosysteem geïmiteerd en zet zo de doorbraak in.

De Doorbraakversneller leert jou en jouw chaorganisatie doorbreken in 7 stappen:

  1. Inleving—De kwartiermakers brengen het grootse gevaarlijke gedurfde doel in kaart en bereiden de cultuurscan voor om het juiste zelfselecterend team voor te bereiden. Duur: één dagdeel.
  2. Aftrap—Het zelfselecterend team zet de verwachtingen om in glasheldere acceptatiecriteria, zowel kwalitatief als kwantitatief. Duur: één dag.
  3. Passie—In kaart brengen van individuele gedrags- en drijfveren van het team en het bijbehorende persoonlijke ontpoppingsplan waarop we individuele teamleden en het team als geheel coachen om als beste besmettelijkste leidend voorbeeld uit de bus te komen. Duur: één dag.
  4. Presentie—Twee dagen intensief met elkaar in de slag om te leren omgaan met het holacratische besturingssysteem, open source, en wendbaar ontwikkelen om zo vanuit eenpuntige aandacht de bedoeling te zijn.
  5. Rijles—Coachingssessies van een halve dag per sprint begeleid door de teamleider. Individuele coaching on the job waar nodig houdt de zaag scherp.
  6. Seizoensfeest—Vieren van de overwinningen, doorbraken en successen met het team. Na het eerste seizoen ploeg- en zaaiwerk buiten het eigen terrein.
  7. Wasdom—Binnen vier seizoenen de doorbraak en hiepergroei van datgene wat op wilde komen. Verspreiding van de begeestering onder iedereen die dat maar wil.

Risicoloos Resultaat en Rendement

Aardbron gaat met u een inspannings- én resultaatverplichting aan. Zo effectief, efficiënt en wendbaar mogelijk ontwikkelen waarbij risico geminimaliseerd en rendement gemaximaliseerd wordt. Incrementele financiering en glasheldere acceptatiecriteria gecombineerd met gedeeld risico en resultaat.

Wat levert jou dat op?

  • Duurzame en voorspelbare ontwikkeling en implementatie.
  • Een duidelijke kop en een staart aan het project.
  • Helderheid over wanneer iets naar tevredenheid is opgeleverd en geaccepteerd.
  • Concrete en bruikbare resultaten en voortgang.
  • Niet of nauwelijks risico.
  • Optimaal rendement.
  • Inzicht in benodigde incrementele investeringen.
  • Flexibel prioriteiten stellen en veranderen.
  • Elk moment van gedachten kunnen veranderen.
  • Functionele veranderingen realiseren tegen redelijke investeringen.
  • Tijdige informatie rondom veranderingen in planning en voortdurende terugkoppeling.
  • Aanpasbare draagwijdte om toch de gewenste einddatum te halen.
  • Altijd een werkend ecosysteem waarin de investeringen tot dan toe duidelijk zichtbaar zijn.
  • De gelegenheid om op een willekeurig moment te stoppen.

Tijdsplan

  • ½ dag inleving
    • Inleving teamleider
    • In kaart brengen gewenste doorbraak
  • 1 dag aftrap
    • Doorbraakcontract
    • Ontpoppingsplan
    • Hartslag sprints
  • 2 dagen training
    • Exponentiële ontwikkeling
    • Co-creatie & open source
    • Holacratie
  • 1 dag per sprint
    • Planningsspel
    • Sturen en meebewegen
    • Individuele coaching

Breek ook door

Breek ook door en neem contact op via doorbraak at aardbron • nl.

JAM in het Co-creation lab

Co-creatie is een cruciaal element van de Doorbraakversneller. Frits Oukes van XpStagers heeft zelfs een een mobiel lab met meubilair voor open innovatie en co-creatie ontworpen en gerealiseerd. Een inspirerende en rustgevende omgeving waarin deelnemers zelf actief worden. Samen met het beelddenken Dennis Luijer & Crew van JAM ontstaat zo makkelijk een gemeenschappelijk beeld en schept het een nieuwe serieuze speelplaats voor zakelijke zingeving.

Visueel Denken

Het is moeilijk meer voor te stellen: communicatie zonder visualisatie. Dialoog, discussie, beslissen of het overbrengen van een boodschap gaat nu eenmaal beter met beelden om dit ondersteunen.

De visualisaties, illustraties en tekeningen worden vaak live tijdens een sessie of presentatie gemaakt. Zo ontstaat snel een helder groepsgeheugen waarin de essentie van het proces, de bedoeling of de visie gevangen wordt. Energie gaat en blijft stromen.

  • Visueel Notuleren—Geen lappen tekst, maar treffende tekeningen als notulen bevorderen de uitwisseling van ideeën en gedachten door deze te live te tekenen. Door een paar relevante visuele ankers voorafgaand aan een workshop of brainstorm komt het geheel snel op gang.
  • Praatplaat—Een ‘praatplaat’ van complexe processen of projecten en wilde ideeën zijn beter te volgen als deze goed in beeld worden gebracht. De verschillende disciplines kunnen hierdoor veel beter met elkaar communiceren en hun verschillen overstijgen.

The Art of Hosting

Het produkt van het co-creation lab vermenigvuldigt, visueel denken en “the art of hosting” levert een zeer groot scheppend vermogen. Het stellen van vragen die er toe doen en het scheppen van een open, vrije atmosfeer zijn hiervoor cruciaal. Een meedogenloos liefdevolle facilitator versoepelt het proces en katalyseert baanbrekende creatieprocessen.

Co-creëren doe je samen. Neem contact op voor een intakegesprek.


Externe links

Doorbraakversneller

De ontwikkeling van de Doorbraakversneller™ is gestart.

De Doorbraakversneller:

  1. Vergroot de kans op het succesvol doorbreken van goede ideeën, samenwerkingsverbanden en technologiën.
  2. Verkort de tijd tot volledige wasdom.
  3. Haalt het “tipping point” dichterbij.

Kortom:

De Doorbraakversneller katalyseert hiepergroei.

Gebaseerd op de natuurlijke en spirituele wetten van simplexiteit die geleid hebben tot de successen zoals de telefoon, het Internet en Wikipedia richt de Doorbraakversneller zich daarbij op de volledige ontplooiing van de mens. En alles aan de Doorbraakversneller wordt volledig open source.

Ideale kandidaten de Doorbraakversneller zijn in eerste instantie veelbelovende organisaties en samenwerkingsverbanden en projecten of programma’s die zijn vastgelopen of dreigen vast te lopen zijn (bijvoorbeeld: zorg, diverse sectoren, onderwijs, overheden).

Initiatieven en projecten die bijdragen aan duurzaamheid, samenlevenskunst en het helen van Nederland en onze Aarde hebben de grootste aantrekkingskracht op de Doorbraakversneller.

Het creëert met alle betrokkenen een omgeving waarbinnen letterlijk energie (kennis, creativiteit, nut, toegevoegde waarde, etc.) weer kan stromen en minder energie wordt verspild. Sociale en zakelijke zingeving dus. Het besturingssysteem is gebaseerd op holacratie—het vlechtwerk van sociocratie en “agile development“.

Het is een volledig open source platform dat een sociale vertaling is van open-source successen zoals Wikipedia. Dienstverlening wordt volgens het Creative Commons-principe ontwikkeld.

De Doorbraakversneller is en wordt natuurlijk zelf ook een co-creatie. Als jij in staat en bereid bent om mee te bouwen aan de Doorbraakversneller, neem dan contact op en wordt deelgenoot. Aardborrel 003 staat in het teken van die kameraadschap.


De Doorbraakversneller is op zich zelf een ecologisch systeem dat werkt vanuit natuurlijke ordeningsprincipes. Via het open platform werken kleine en grote organisaties samen om complexe vraagstukken op te lossen en doorbraken te realiseren.

Ter illustratie hebben we Paul Witteman interviewt Dennis Kerkhoven over de Doorbraakversneller verzonnen (PDF, 704 KB).

Wanneer breek jij door?

Exponentieel ontwikkelen kun je leren in Doorbreken in 7 stappen.